כו. זיכוי גט לאשה שארוסה נסע לארץ רחוקה ולקה במחלה אנושה ואחיו נלקח בשבי ועקבותיו אבדו

עמוד:451

סי' כו | 451 יבמות, מד ע"ב בדפי הרי"ף, ד"ה גמ' המזכה . 13 חידושי הרשב"א, יבמות קיח ע"ב, ד"ה הא דבעא רבא מרב נחמן במזכה גט לאשתו במקום יבם מהו, 14 עמ' תרלח . ירושלמי גיטין, פ"ו ה"א, מז ע"ד . 15 צ"ל "הריטב"א" ( וכן הוא בנימוקי יוסף ) . חידושי הריטב"א, יבמות קיח ע"ב, ד"ה המזכה גט . 16 בחלק אבן העזר . 17 בית יוסף, אבן העזר, סי' קמ אות ה ( א ) . 18 גיטין, מד ע"ב בדפי הרי"ף, ד"ה האומר . 19 צ"ל : "דבמזכה" . 20 א"ל רבינא לרבא : המזכה גט לאשתו במקום קטטה, מהו ? כיון דאית ליה קטטה בהדה זכות הוא לה, או דילמא נייחא דגופא עדיף לה ? ת"ש : דאמר רשב"ל : טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו' . 13 'במקום יבם – שיש לו אח ונתכון לפוטרה הימנו . דשלא במקום וכתב בעל נ"י זלה"ה יבם והוא בא לגרשה, פשיטא דלא מיגרשה עד שיגיע גט לידה, דאין חבין לאדם שלא בפניו . אלא הכא מי אמרי' זכות הוא לה וגו' וחוששין לדבריה וכו' ' . ומסיק משם הרשב"א 15 14 'דאפי' גבי קטטה לאו זכות הוא אלא חובה' כדאסיקנא בגמר' דבני מערבא זלה"ה בצווחת להתגרש . וא"ת מכל מקום נשאלה את פיה עכשו, ואם היא רוצה משמע דזכות 16 זלה"ה בשם רבו זלה"ה, דמלתא דהוי חובא אע"ג דלכי ידע אמרהוא לה ? ותרץ הרשב"א ניחא לי, אין זכין לו למפרע', עכ"ל . 18 דמשמע מלישנא דגמ' 17 וכתב שם מוהר"י קארו זלה"הוכן כתב הטור בסי' ק"מ, דכתב 'ת"ש דאמר רשב"ל טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו', דפשיטא ליה דאינו יכול לזכות, דניחא דגופה עדיף לה, ואם זכה אינה מגורשת כלל . וכתב לישנא דנ"י זלה"ה 20 במקום 19 שכתב בפ' התקבל דמבמזכהדכתבנא לעיל . ועוד כתב לישנא דהר"ן זלה"ה, קטטה איבעיא ולא איפשיטא . אפשר שהוא מפרש דכי אמרי 'ת"ש דאמר רשב"ל טב למיתב' וכו', היינו לומר דאע"ג דאית ליה קטטה, אכתי מספקא לן דילמא חוב הוא לה, משום דטב למיתב טן דו מלמיתב וכו' . והילכך אם זכה לה, חלצת ולא מתייבמת', עכ"ל זלה"ה . א"כ לפי האי פירושא שפירש הר"ן זלה"ה בפ' התקבל, דדילמא חוב הוא לה, ואפי' אם זכה חולצת ולא מתייבמת משום ̊ דחוב הוא לה, ואין חב ̊ ין לאדם שלא בפניו . והיכא דאיכא זכות – דזכות הוא לה, דזכין לה שלא מדעתה, וכן מסקי קדמאי ובתראי .

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר