|
עמוד:14
14 • חינוך בעולם משתנה ההתנהגות שהיא חיה לאורם ולקרוא תיגר על גבולותיה שלה . דמותה של פנדורה נערצת עליי, והיא נענשה, לדעתי, על לא עוול בכפה . חרף הסכנות הנלוות לסקרנות, המצב האנושי הרי ניזון ממנה . הכוונה היא לסקרנות ביחס לדרכי הפעולה של דברים בעולם, לכלים המבצעים כל מיני עבודות, לאופיים של בני אדם ולמקומות מעבר לים . חקירות מסוימות מעוררות קשיים, אולם מדובר לא פעם בקושי פורה . אני מציע אפוא שנגלה סקרנות כלפי השאלה “למה אנחנו צריכים לדעת את זה" . האם קיימת שאלה חשובה יותר בחינוך ? השאלה “למה אנחנו צריכים לדעת את זה" היא הרי גרסה יהירה של אחת השאלות הכי חשובות בחינוך, שאלה המורכבת משלוש מילים בלבד : מה חשוב ללמוד בבית הספר . כשמישהו שואל שאלה נפיצה וטעונה כזאת מירכתי הכיתה, הוא מעביר מסר חשוב : שאלה זו אינה שייכת רק לוועדות חינוך, למחבריהם של ספרי לימוד, לכותבי תוכניות לימודים או לכל עילית מקצועית אחרת . מדובר בשאלה המעסיקה את תלמידינו . ספר זה יעסוק כולו בתשובות שאנו יכולים לענות על שאלה זו . עולם הולך וגדל של דברים שחשוב ללמוד גם מורים יכולים להיות חכמולוגים . בדרך כלל תוכנית הלימודים נעה במסלולה הרגיל, אך מורים רבים בבתי ספר רבים נהיו יהירים והחלו לפרוץ את הגבולות של החומר שנהוג ללמד . יש לפחות שש מגמות כלליות . אני מכנה אותן ששת ה"מעֵבר" : 1 . מֵעבר למיומנויות בסיס — מיומנויות ונטיות של המאה ה- 21 . מגמה עולמית רווחת מעודדת טיפוח חשיבה ביקורתית ויצירתית, מיומנויות ונטיות שיתופיות, מנהיגות, יזמות ומיומנויות ונטיות אחרות הנותנות מענה לחיים בימינו ולסיכוי שלנו לשגשג . 2 . מֵעבר לדיסציפלינות המסורתיות — דיסציפלינות מתחדשות, מעורבות ופחות מוכרות . כאן אנו מוצאים תמות כגון ביואתיקה, אקולוגיה, רעיונות עדכניים מתחומי הפסיכולוגיה והסוציולוגיה ותחומים אחרים הנוגעים להזדמנויות ולאתגרים של ימינו . 3 . מֵעבר לדיסציפלינות נפרדות — בעיות ונושאים בין-תחומיים . תוכניות לימודים רבות פותחות לתלמידים צוהר לבעיות הרות גורל בעלות אופי בין-תחומי מובהק, כגון הגורמים לבעיית העוני ופתרונות אפשריים או היתרונות והחסרונות של מקורות אנרגיה שונים .
|
|