|
עמוד:12
12 • הוראה ולמידה לשם הבנה שהם מרחיבים את תשומת הלב ומעודדים תלמידים לאמץ גישה הרפתקנית בחשיבתם . שמחה מתונה עוזרת לתלמיד להבחין בדפוסים, קשרים ויחסים — הבחנה שיש לה ערך ישיר בבניית הבנות ובחשיבה יצירתית . כצפוי, מצבי רוח שליליים אינם תורמים רבות לחשיבה נועזת, חוקרת וחשיבה מסוג “מה אם . . . ״, משום שהם נוטים לעורר הלכי רוח זהירים . מורה המעוניין לעודד חשיבה בונה יצטרך להעלות את מצב הרוח ולשחרר את הלך רוחם של התלמידים, אך להשתדל שלא להעלות את מצב הרוח יותר מדי — כדי שהוא לא יהפוך למכשול ( 2018 Newton, ) . קבלת החלטות היא סוג מעניין של חשיבה תכליתית, משום שהיא מערבת סוגי חשיבה שונים — הן מתודיים והן בונים . בה בעת עליה לכלול את הערכים, האמונות והמטרות של האדם, שמקצתם מושרשים עמוק כל כך עד שהם בלתי מודעים לפחות באופן חלקי . תגובות רגשיות עשויות להצביע על בחירות התומכות באותם ערכים, אמונות ומטרות או מסכלות אותם . אנו עשויים אפוא להרגיש טוב כשאנו שוקלים אפשרות אחת או לחוש אי-נוחות כשאנו שוקלים אחרת . הראשונה תשקף ככל הנראה את ערכינו, ואילו האפשרות האחרת תשקף ערכים מנוגדים לשלנו ( או חששות שלנו ) . המידע שהרגשות חושפים צריך לתת לנו הפוגה למחשבה, ועליו להיות חלק מתהליך קבלת ההחלטות ולתרום לבחירה רציונלית . החלטות אישיות יכולות להיות משנות חיים — לטוב או לרע — והן נדבך מרכזי של חיים מספקים . קבלת החלטות בדרכים המביאות בחשבון את המשמעויות הנרחבות שלהן היא אבן יסוד של החוכמה המעשית . בתי ספר נוטים לפעמים להזניח את סוג החשיבה הזה ( 2018 2017, Newton, 2014 a, ) . הבנות מסוגים שונים — בונות, אסוציאטיביות או חישוביות — מספקות לנו את השקפת העולם שלנו ומנחות את פעולותינו . הרפז ( הרפז, 2019 ; 2019 Harpaz, ) טען בצדק “שרק אדם אחד יכול לבנות את המבנה הזה או לחבר את הסיפור — האדם עצמו . איננו יכולים להעביר למישהו הבנה, אך ביכולתנו לספק לו תנאים שיגדילו את סיכוייה להתרחש״ . תנאים אלה מסייעים לתלמידים להעלות ידע קודם לתודעה, נותנים להם משהו לחשוב עמו ועליו, מדגישים היכן אנו רוצים שיקשרו, מספקים להם מבנים ומוודאים שהקישורים שהם עשו הולמים . אלה עשויים לכלול, לדוגמה, מארגנים גרפיים ואנלוגיות או להצביע על הדרך בעזרת שאלות ממוקדות ( Ferrari et al . , 2017 ; Newton and Newton, 2018 ) . כשתלמידים נדרשים למאמץ מנטלי גדול יותר, הם תכופות בונים מבנה עמיד יותר . אנו עשויים אפוא
|
|