הקדמה למהדורה העברית

עמוד:10

10 • הוראה ולמידה לשם הבנה דבר מה חדש, לפחות לאותו אדם, משהו שאינו נמצא בזיכרון . סוג זה של פעילות הוא “מרכיב חשוב של כל היבטי החיים התרבותיים, והוא מאפשר יצירה אומנותית, מדעית וטכנית כאחד״ ( 2004 Vygotsky, ) . מובן שלעתים מתברר שהיחסים שגויים, אולם הבחנה בין השקול לשגוי היא תפקידה של החשיבה המעריכה או הביקורתית . התהליך המנטלי הבונה שבסופו נרכשת הבנה — שגורה או מקורית — הוא ככל הנראה הנכס המנטלי החשוב ביותר שיש לנו . הוא מקנה משמעות לעולם שאנו חיים בו, ואף בונה עולמות חלופיים — מקצתם לצורך משחק ואחרים לצורך מטרות רציניות יותר . בשנת 2015 הציגו בקשי ואחרים ( . Bakshi et al ) את מחקרם על ההשפעה האפשרית של בינה מלאכותית על מקום העבודה . בינה מלאכותית מתאימה להליכים שגרתיים ולפעולות מסוג “אם . . . אז״, אותן פעולות שאנחנו ( בעזרה בינה אנושית ) נוטים לשנן או לרכוש דרך תרגול . התחזית היא שסוג העבודה הזה ייעשה על ידי טכנולוגיית בינה מלאכותית . אולם קישורים המולידים הבנות, שגורות או מקוריות, אינם מתאימים לדפוסים או אלגוריתמים של בינה מלאכותית . תחומים הקוראים לסוגי חשיבה כאלה ( לפחות בהווה ) אינם מצויים בטווח היכולות של בינה מלאכותית, ועבודה הכרוכה בסוג חשיבה כזה נתונה פחות לאיום . תחליפי הוראה בדמות רובוטים המצוידים בבינה מלאכותית מתפתחים במהירות . מורים אנושיים יצטרכו לחשוב כיצד הם יוכלו לעשות בהם שימוש מיטבי . הרובוטים יכולים, לדוגמה, לספק מידע ולבדוק הפנמה, לתת לתלמידים לתרגל שגרות ולהציע להם כלים שיהיו בבחינת פיגומים לחשיבה . בינתיים המורה האנושי יכול לעבור לחשיבה מ״סדר גבוה״, למשל פיתוח הבנות . חלוקת עבודה כזאת היא רק צעד ראשון . עבודה משולבת יותר עם הרובוט כחלק מצוות המורים עשויה להניב עוד יתרונות . בבוא היום עשוי תפקידם של המורים להסתכם בפיקוח על ההוראה והלמידה ועל איכותה ופחות בהוראה עצמה . מורים יצטרכו להשגיח שתלמידים לא יפתחו עצלות מנטלית וישאירו לרובוטים את כל החשיבה וכמו כן להבטיח שתוכנית הלימודים לא תצטמצם רק למה שרובוטים מסוגלים לעשות ( & Newton Newton, in press ) . מובן שיש חשיבות לעובדות ומספרים — בלעדיהם אין מה להבין ואין מה שיזין חשיבה יצירתית . חשיבה בונה, מחשבת, היא הכלי המנטלי החזק ביותר שלנו לצורכי הישרדות ורווחה . אל לנו להזניח אותו או להטביע אותו בתוך צבירה גוברת וחסרת טעם של מידע זמין . רובוטים, חרף האוטונומיה שלהם ומאפייניהם האנושיים, יודעים רק לדמות רגשות . מעשיהם אינם מוּנעים מרגש ואינם מעוררים רגש . אנו,

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר