|
עמוד:9
9 מין ומגדר בפסלי הזוגות של ג'אקומטי פרינו, ג'אקומטי מתאר את בעיותיו מול המודל ואומר : "היו 3 מכיוון שהבחירה היא גם יותר מדי פסלים ביני ובין המודל" . ויתור על כל האפשרויות האחרות, תהליך כזה עלול לגרום לאמן להתלבט ולהסס עד כדי שיתוק כוח היצירה . כל אלה עוררו בג'אקומטי, בכל פעם מחדש, את השאלה האם יש אפשרות של תרגום ישיר ובלתי אמצעי של הפרספציה, או האם הקונספציה והביצוע בחומר יעמדו תמיד כחיץ בין עיני האמן ובין היצירה המוגמרת ? בתחילה, דווקא מכיוון שהיה טרוד בעיקר בבעיות של פרספציה, ויתר לחלוטין על המודל ואיתו על ההתרשמות החזותית . האובייקטים שפיסל היו בנויים מדימויים שנבעו מעיני רוחו, בתחילה מבוססים על הצורה ששמר בזיכרונו, אך אחר כך מופשטים . בסוף התהליך חזר אל המודל וחיפש דרך לשלב בין התפיסה החזותית והתפיסה המושגית של המציאות, כפי שכתב במכתבו למאטיס : "ראיתי מחדש את הגופים שמשכו אותי במציאות ואת הצורות המופשטות שנראו לי נכונות בפיסול, אך 4 אך תמיד רציתי ליצור את הראשונות מבלי לאבד את השניות" . נשארה הבעיה של הביצוע ; כאמור, כל חייו התלבט ג'אקומטי בשאלה כיצד נוצר הקשר בין האובייקט ובין ידו של האמן, בין הכוונה ובין התוצאה . אך המסע שערך ג'אקומטי באותו עשור לא היה רק מסע לחיפוש פתרונות אמנותיים . במקביל, ובקשר בל – ינותק בין השניים, היה זה גם מסע אל מעמקי נפשו, שהושפע במידה רבה מקשריו עם הקבוצה הסוריאליסטית ומרעיונותיו של פרויד . תוך כדי מסע זה עבר שלבים שונים של מעין אנליזה עצמית, שבאה לידי ביטוי 3 . André Parinaud , " Entretien avec Alberto Giacometti ; Pourquoi je suis sculpteur", Arts 873 ( Paris : June 13 - 19, 1962 ) , pp . 1, 5 Giacometti, "Letter to Pierre Matisse", p . 27 . 4
|
|