|
עמוד:14
14 סמדר שרלו לכתבי ר' נחמן מברסלב, שכמה מהרעיונות החדשים מהדהדים בהם היטב . צירופן יחדיו של תמורות אלה ואחרות עשויות להוליד במתבונן הרגשה ש"מישהו הזיז את היהדות שלו" . ספר זה מבקש להתבונן במסלול הגלוי והסמוי שבו מתרחש השינוי, לעקוב אחר כמה מהקווים המשרטטים את שביליו ולהבין את ההקשר התרבותי והרעיוני שלו . הספר מתבונן בכמה מהתמורות הנזכרות : הוא עוסק בתמורה בבית המדרש ובדרכי העיסוק בטקסטים מן המקורות ; הוא דן בהחלפתם של גיבורי התרבות בחברה הדתית – לאומית ובדחיקת מקומו של הראי"ה קוק על ידי ר' נחמן מברסלב ; הוא נותן את הדעת על השינוי שחל ברעיון המשיחי, המועתק מן ההיסטוריה ומן הלאומיות אל עולמו המנטלי של היחיד ; הוא עוסק בתמורה באידאלים חברתיים ולאומיים ובהחלפתם בסוג חדש של קהילתיות ; הוא נדרש גם לצמיחתן של פרקטיקות חדשות של תפילה, צעקה והתבודדות, ולבסוף יש בו גם הרהורים על היחס בין "משחק השפה" של הפילוסופיה ( אפלטון ) ו"משחק השפה" של הפסיכולוגיה ( פרויד ) ועל הדרכים הראויות לשלב ביניהם מנקודת ראות של אדם, חברה ותרבות . בכל פרקי הספר שזורות גם שאלות של הערכה : האם התמורה שחלה ביהדות מבורכת בעינינו, או שמא היא מסכנת את יכולת העמידה הלאומית בהתעלמותה משאלות לאומיות ואידאולוגיות ? האם גישות מכילות ורב – תרבותיות מסכנות את יכולת השיפוט שלנו ואת ההבחנות הערכיות העומדות ביסודה ? האם התמורה בדרכי לימוד התורה מציעה לנו טיפוס של דתיות עמוקה ומשמעותית יותר, או שמא היא מרדדת את השיח הדתי וכרוכה באובדן האוטונומיה של האדם המאמין ובאובדנם של חוש הביקורת והיצירה האינטלקטואלית ? דיון בשאלות אלה שזור בפרקי הספר .
|
|