|
עמוד:10
10 סמדר שרלו הדתית . מדובר לכאורה באוסף אקלקטי של פרקטיקות ושל רעיונות שקשה למצוא בהם מכנה משותף, ואף על פי כן הצליחו החוקרים לעמוד על אתוס, על רעיונות ועל מאפיינים ייחודיים הקושרים 8 לדברי כמה מן החוקרים, בלב האתוס של בין מגוון התופעות . תרבות העידן החדש מצוי החזון בדבר השינוי הפנימי שעל כל 9 סדנאות, ספרי הדרכה ומסגרות לימוד שונות שנועדו יחיד לעבור . לסייע בתהליך השינוי הפנימי, משתמשים בכלים תרפויטיים הנרתמים עתה לשירותו של החזון . בכמה מהסדנאות ומספרי ההדרכה בולטת שטחיות בנוסח ספרי העזרה העצמית ותרבות ה – 10 הביטויים השטחיים של התרבות החדשה just do it האמריקאית . גררו יחס של זלזול וביקורת . ביקורת הופנתה גם כלפי העיסוק המרובה בעצמי . חלק מחִצֵי הביקורת הופנו כלפי השיח הטיפולי בטענה שהוא עשוי לדכא את ההתרסה ואת ההתנגדות שבאדם, 11 הביקורת ובכך למנוע את המאבק בעוולות ובעיוותים חברתיים . 8 . ראו : מריאנה רוח – מדבר, תרבות העידן החדש בישראל - מבוא מתודולוגי ו"הרשת הרעיונית״ , עבודת דוקטור, בר – אילן, 2006 . רוח – מדבר ניסתה לחלץ את הרשת הרעיונית העומדת ביסוד התופעות המגוונות של העידן החדש . על תרבות העידן החדש בישראל ראו סקירת מחקר להלן בגוף הטקסט . על תרבות העידן החדש בארצות הברית ובאירופה ראו : Paul Heelas, The new age movement, Cambridge , 1996 ; Wouter Hanegraaff, New age religion and western culture, Leiden : E . J . Brill, 1996 . 9 . על מרכזיותו של חזון השינוי העצמי באתוס של העידן החדש ראו : דלית שמחאי, לזרום נגד הזרם : פרדוקסים בהגשמת חזון 'העידן החדש' בישראל , חיפה : פרדס, תש"ע, עמ' 82 . שמחאי מזכירה כמה וכמה חוקרים שראו בתמה של השינוי האישי את התמה המרכזית ביותר להבנת תרבות העידן החדש, ובהם הילאס ( Heelas ) , מלטון ( Melton ) ולואיס ( Lewis ) . 10 . מאפיינים של תרבות זו וביקורת עליה ראו אצל קרלו שטרנגר, אני, פרויקט מיתוג : אינדיבידואליות ומשמעות בעידן הגלובלי , אור יהודה : כנרת זמורה – ביתן, תש"ע . 11 . על כך ראו : אווה אילוז, גאולת הנפש המודרנית , תל אביב : הקיבוץ המאוחד, תשע"ב, בעיקר עמ' 7 - 10 .
|
|