|
עמוד:8
8 סמדר שרלו "פנימיות התורה" או חסידות לצד "עבודה פנימית" או "העמקת המודעות" - תופעות אלה והטרמינולוגיה האופיינית להן מציצות אלינו מכל עבר . לשינוי התרבותי שאנו מצויים בו ישנם היבטים רבים, ואולם המרכזי שבהם מצוי בהיסט מִשיח העוסק ברעיונות, באידאולוגיה או בתאולוגיה לשיח קיומי וטרנספורמטיבי המעוגן באדם ובעולמו הנפשי . הולדתה של הפסיכולוגיה המודרנית לפני כמאה ושלושים שנה נטלה תפקיד חשוב בעיצוב השיח החדש . הפסיכולוגיה, שהחלה את דרכה כדיסציפלינה מקצועית בתחום מדעי החיים, השתנתה והתגוונה, והתפשטה אל כל תחומי התרבות המערבית . התפשטותה השפיעה לא רק על התרבות אלא אף על החוויה האנושית, כלשונו של סטיבן מיטשל : "הפסיכואנליזה אינה רק דיסציפלינה מקצועית ומדעית בתוך תרבותנו, אלא היא אופן חשיבה, גישה לחוויה האנושית, אשר הפכה למרכיב של תרבותנו ואשר חודרת לאופן 2 מיטשל ציטט את שבו למדנו לחוות את עצמנו ואת נפשנו" . מבקר התרבות הרולד בלום, שהפליג אף הוא בתיאור מקומה של הפסיכולוגיה בתרבות : "תפיסותיו [ של פרויד ] [ . . . ] החלו להתמזג עם תרבותנו, ובהחלט יוצרות עתה את המיתולוגיה המערבית היחידה 3 הפסיכואנליטיקאי המשותפת לאינטלקטואלים בני זמננו" . כריסטופר בולאס מדבר על הפסיכואנליזה כעל "אנתרופולוגיה של האדם" ורואה בה את "תהליך הגילוי העצמי העצום ביותר שיצרנו 4 ייחודה של האנתרופולוגיה החדשה עד כה בתרבות המערב" . 2 . סטיבן מיטשל ומרגרט בלאק, פרויד ומעבר לו : תולדות החשיבה הפסיכואנליטית המודרנית , תרגום : עמית פכלר, תל אביב : תולעת ספרים, ,2006 עמ' 41 . 3 . מובא אצל מיטשל ובלאק, שם, שם . 4 . אנתוני מולינו ( עורך ) , באסוציאציה חופשית : מפגשים בפסיכואנליזה , תרגום : עמית פכלר, ירושלים : כרמל, ,2011 עמ' ,20 46 ; גדעון לב, "תהליך צמיחתו של מטפל", ארץ אחרת, אוגוסט - ספטמבר ,2011 עמ' 86 .
|
|