לקראת קריאת כלאיים

עמוד:10

10 אילת שמיר התרבותיים על מרקם היחסים שבין אדם לזולתו . היצירות שייבחנו כאן עוסקות כל אחת בדרכה באופן התהוותה של הישראליות החילונית ובתהליכי המיזוג והפיצול הנגזרים מן המתח הקוטבי 2 שבין תרבות מזרח למערב , בין ה " כָּאן " לבין ה " שָם " . התהליכים המנוגדים של מיזוג ופיצול גורמים לעמימות , ולמרות זאת , ואולי דווקא בגלל העמימות , רב משקלם בהוויה החברתית והמדינית . העמימות הזאת מקבלת את ביטויה ביצירות כשמתוארת בהן חווית הכלאיים המכוננת ומערערת חליפות את ההומוגניות של תפיסת הזהות התרבותית . בין התהליכים הסותרים מיטשטשת תחושת הוודאות של המרחב הפרטי , הבית , ואִתה מיטשטשת גם תחושת הוודאות של המרחב הציבורי — קשה לבטוח עוד בקיומו ובחסינותו של הבית הלאומי כמרחב ) space ( גיאוגרפי , כטופוּס ) place ( פרטי , וכאתר ) site ( לשוני . ספר זה מעלה יחד יוצרים בני זמננו מתרבויות מסוכסכות כדי להאיר את תפיסת העולם העולה מיצירותיהם . היצירות שיידונו כאן מציבות במרכזן דמויות מתלבטות בשאלות של זהות , לשון ובית , והתלבטויותיהן מהותיות לקיומן כסובייקטים שחיים במרחב – הביניים שבין יהודיות וערביות , מערביות ומזרחיות . העיסוק החוזר ונשנה בתימות אלה משקף תהליך סוציו – תרבותי מורכב ומתוח , וניתן לו ביטוי בקומפוזיציה ספרותית הטרוגנית בעלת אופני ייצוג ייחודיים . נראה כי ההוויה החברתית והתרבותית הייחודית הולידה כעין סוגה אמנותית מיוחדת , שתשקף את הזיקות המפרות את התהליכים השונים . פריזמת הכלאיים תהווה אפוא צוהר להתבוננות ולקריאה בחברות ובתרבויות המתחככות זו בזו . המתח שבין התרבויות , הישראלית והפלסטינית , מוצא את ביטויו בגילומי הכלאיים הטקסטואליים , ומשתקפות בו , עם כוחות המשיכה והדחייה הפועלים ביניהן , גם נקודות התורפה שבמגע הזה .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר