|
עמוד:14
14 | שמריהו קידר 5 משנה תורה, הלכות יסודי התורה, פרק א', א' רמב"ם, רבי משה בן מימון ( 1135 - 1270 ) . 6 בשער ייחוד ואמונה . ספר התניא, שנקרא גם ליקוטי אמרים או ספר של בינונים על שם חלקו הראשון, הוא ספר היסוד של חסידות חב"ד ואחד מספרי היסוד של תנועת החסידות בכלל . הוא הודפס בשנת ה'תקנ"ז ( 1796 ) בסלאוויטא בידי מחברו, מייסד חסידות חב"ד, רבי שניאור זלמן מלאדי, ועל שם ספרו הוא מכונה גם "בעל התניא" . השדות הקוונטית, ההתייחסות לוואקום השתנתה . היום מוגדר ואקום פיזיקלי כמצב האנרגטי הנמוך ביותר שבו לא קיימים חלקיקים ממשיים . אבל ואקום הוא לא ריק, אלא הוא מלא בחלקיקים ואנטי-חלקיקים וירטואליים . לפי התובנה הזאת, החלקיקים והאנטי-חלקיקים, כגון אלקטרון ופוזיטרון, נוצרים ונעלמים באופן רצוף ואי-אפשר לגלותם ולא למדוד אותם, אך בתנאים מיוחדים כגון באנרגיות גבוהות ביותר בנסיבות מסוימות נוצרים חלקיקים ממשיים . בשנת 2011 , קבוצת פיזיקאים שוודים הצליחו להוכיח מה שהיה ידוע בתיאוריה עד כה : שפוטונים, חלקיקי אור, נוצרים מחלקיקים וירטואליים הנמצאים בוואקום קוונטי . הרעיון של ואקום פיזיקלי, קוונטי, נראה מרחיק לכת במסקנותיו, זאת למרות שהוא מבוסס על תורת השדות הקוונטית . מדהים הדמיון בין האַין ביהדות והאַין המוחלט שעליו מדבר המדע . שני "האיניים" הם "היש" הנעלה יותר . האַין בעצם נושק לאין - סוף והוא האין - סוף הממלא את כל העלמין ( הוואקום הפיזיקלי ) והמקור של היש . לאור האמור, אפשר לראות את הבריאה יש מאַין לא כפשוטו -בריאת היש מלא-כלום -אלא יש הנובע מהמציאות של הקב"ה, כפי שכותב הרמב"ם ביסודות התורה פ"א -" [ . . . ] הוא ממציא כל הנמצא וכל הנמצא מן השמים והארץ ומה שביניהם לא נמצא אלא מאמתת המצאו . " 5 ואחת ממטרות הקיום לפי ספר התניא 6 הוא ביטול היש על ידי המעשים
|
|