פתח דבר

עמוד:12

12 רחל שגיא, ליאת ביברמן-שלו ויצחק גילת ועבדתי איתם' : על שילוב מורים ערבים בבתי ספר יהודיים כדרך לצמצום דעות קדומות כלפי המגזר הערבי" . מממצאי המחקר עולה שהעבודה המשותפת לצד מורים ערבים קשורה בעמדות חיוביות יותר של המורים היהודים בהשוואה למורים יהודים שלא עבדו עם מורים ערבים - לא רק כלפי שילוב מורים ערבים בתפקידים שונים בבתי ספר אלא גם כלפי הערבים באופן כללי . גם כותבי הפרק הרביעי בשער השני ( פרק 8 ) , יצחק גילת ורג'אא מסרי, ביקשו להבין מה מתרחש במפגש בין מורים ערבים ובין בתי ספר יהודיים, אך הם הפנו את הזרקור למורים הערבים ובחנו את חוויותיהם האישיות והמקצועיות בהשוואה למורים המלמדים בסביבה התרבותית שלהם - מורים ערבים בבתי ספר ערביים ומורים יהודים בבתי ספר יהודיים . כותרת הפרק היא "'אני הוכחה לדו-קיום' : חוויות של מורים ערבים המלמדים בבתי ספר יהודיים" . הממצאים מראים שעל אף קשיים צפויים שהמורים הערבים נתקלים בהם, השתלבותם בבתי הספר מהירה יותר מהשתלבותם של עמיתיהם בקבוצות החד-תרבותיות . הפרק החמישי בשער זה ( פרק 9 ) מחזק את הממצאים שהניבו המחקרים המדוּוחים בשני הפרקים הקודמים . במחקר שערך ירון יבלברג למכון "מרחבים" וכותרתו "שילוב מורים ערבים לאנגלית, למתמטיקה ולמדעים בבתי ספר יהודיים" נבחנה השפעת השילוב על כל הצדדים המעורבים בו . מסקנת המחקר קובעת שהתוכנית לשילוב מורים מקדמת תהליכים שכל המעורבים יוצאים מהם נשכרים, בהם המורות והמורים שמוצאים עבודה במקצוע שלהם, בתי הספר המשלבים, שמרוויחים מורים טובים וגם מקבלים הזדמנות לקידום הפתיחות לאחר ולחשיפה לתרבות הערבית, מערכת החינוך, שמרוויחה בתי ספר מגוונים ואת האפשרות לחשוף את התלמידים למגוון של מורים ואף המדינה, ששמה בראש סדר העדיפויות שלה את שילוב האוכלוסייה הערבית בשוק העבודה הכללי . שלושת הפרקים הבאים מזמינים אותנו להתבונן במפגש בין

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר