אוהדת-חוקרת, חוקרת-אוהדת

עמוד:10

10 תמר רפופורט הרעיון החדש של קבוצת כדורגל בבעלות אוהדים , מועדון שמחבר בין כדורגל מסורתי לבין ערכים של פעילות חברתית – קהילתית , הפתיע וסקרן אותי . בעקבותיו התגלגלתי וצללתי למחקר חדש על תופעה מרתקת וייחודית , תנועה חברתית בכדורגל . בהיותי " חוקרת פמיניסטית ", ההצטלבות ) intersection ( בין 3 אהדה וכדורגל עניינה אותי והפכה למוקד המחקר . מבעד לעדשתמגדר , המגדר התגלו הנושאים שספר זה עוסק בהם . האהדה לקטמון והמחקר על אודותיה צמחו בד בבד , את שניהם למדתי יחד . התחלתי לבוא לכל המשחקים , גייסתי עוזרי מחקר מצוינים , כולם אוהדי כדורגל , ואהדת כדורגל הפכה לחלק מהותי של עבודת המחקר שלי . מהר מאוד הפכה האוהדת של הרעיון לחוקרת כדורגל , והחוקרת הפכה לאוהדת . משקפיים כפולים אלו שימשו אותי במחקר לאורך כל הדרך . כששואלים אותי , לעתים ברצינות ולעתים באירוניה , מה מביא אותי לחקור כדורגל , התשובה הספונטנית שלי היא שמחקר על כדורגל ואהדה מאפשר ללמוד על תחומים מרכזים בחברה ובתרבות : על לוקליות וגלובליות , על כלכלה , קפיטליזם וצרכנות , על פוליטיקה ולאומיות ועוד ועוד . מחקר בנושא זה נוגע בסוגיות גדולות הקשורות , בין השאר , לגוף ורגשות , למרחב וזמן , לאותנטיות וזיוף , לנאמנות ובגידה , להכלה והדרה , לגזענות וסובלנות , למחאה והתנגדות , לנורמות וגבולות , ולמשמעות של חברתיות וקהילתיות . אהבת הכדורגל אינה בריחה וגם לא בידור , לא צרכנות ולא התפרקות , והגם שהיא כוללת את כל אלו — בעיקרו של דבר , הרי היא , בלשונו של הורנבי , " גרסה אחרת של העולם " ) הורנבי 1994 : 176 ( . נראה שתשובה זו מספקת חומר למחשבה לטוענים שאהדה היא רק , או בעיקר , אלימות , ומפריכה דעה רווחת שכדורגל הוא עשרים ושניים חוליגנים שרודפים אחרי כדור אחד . רוחב ומגוון הנושאים שחקר אהדת כדורגל עוסק בהם נוגד את הסטטוס הנמוך יחסית של תחום מחקר זה . את הספרות הענפה על הנושא ניתן לחלק באופן גס לשניים : מצד אחד , ספרות המבוססת על תיאור אישי ובלתי אמצעי 3 . בשימושה השגרתי , המילה מגדר מציינת הגדרה ותפיסה תרבותית – חברתית דיכוטומית ) דו – קוטבית ( והיררכית של מין ) זכר ונקבה ( . המילים מגדור וממוגדר מציינות את העובדה שהסדר החברתי בזירות , בפעילויות וביחסים בין אישיים פועל על פי היגיון ומשטר חברתי המבוססים על מגדר . עקב המגדור של השפה העברית , על מנת למנוע סרבול בקריאה , לאורך כל הספר המילה אוהדים ) רבים זכר ( מתייחסת לגברים ולנשים כאחת , אלא אם מצוין אחרת . עד לאחרונה ספרות המחקר בישראל כמעט לא עסקה בנושא מגדר האהדה ) ואולם לאחרונה ראה אור ספרו של אמיר בן פורת , כך לא עושות כולן – נשים במגרש הכדורגל , תל אביב : רסלינג , 2015 ( .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר