הקדמה

עמוד:14

14 אילנה רוזן-באר כמשוחרר או כמדוכא, אולם במצב שבו מתרקם סייבר-סובייקט, שאלת יכולתו או אי-יכולתו להשתחרר כלל אינה רלוונטית . כמו לאיבר בגוף שאין לו יכולת להיות משוחרר ולפעול עצמאית, כך לאינדיווידואל המחובר לסייברספייס אין אפשרות לחפש אחר שחרור ברמה האישית . במרחב חסר דיכוטומיות, מכיל-כול, אימננטי, שמלבדו אין מאום, ממי אמורים להשתחרר ? בעוד שהשחרור נתפס כתמצית הדיון בנוגע להתרקמותו של הסובייקט המסורתי ומשליך על היחס לגבי מונחים אחרים - כמו אלוהים, אובייקט, צדק, שוויון, חברה ותרבות - בעידן הסייבר- סובייקט עלינו לשאול שאלות חדשות וליצור עולם מושגים חדש חסר דיכוטומיות, המתאים לעידן הנוכחי . החשיבות בספר זה היא הניסיון להסביר את ההשתמעויות הפילוסופיות, החברתיות- תרבותיות והחינוכיות שנובעות מהיווצרות הסייבר-סובייקט, והחיפוש אחר מונחים מתאימים לעולם החדש המשתנה באופן תדיר . מבחינה פילוסופית, מסקנותיה של אילנה מורות על כך שרעיון הסובייקט תקף בעידן הסייברספייס הנוכחי . לאורך ההיסטוריה השתנתה תפיסת דמותו של הסובייקט המודרני כדי ליצור הלימה בין תפיסת סובייקט אידיאלית הומניסטית, השואפת לקדמה ולשחרור, ובין המציאות המחשבתית, הטכנולוגית והחברתית המשתנה . אולם שינוי בתפיסתו של הסובייקט לא גרע מהרעיון שהסובייקט הוא אבן היסוד של החקירה הפילוסופית . בתחילת המאה ה- ,21 תפיסת מהותו של הסובייקט המודרני, וגם הסובייקט הפוסטמודרני, ממשיכה להשתנות כפי שהשתנתה במאות השנים שקדמו . שינויים מחשבתיים, חברתיים ובעיקר טכנולוגיים מצריכים התבוננות חדשה על מהותו ומעמדו של הסובייקט המסורתי . רעיון הסובייקט מתייצב מול טכנולוגיית ענן זמן-אמת אינטראקטיבית, המשנה את חיינו, משפיעה על ההוויה המחשבתית, התרבותית והחברתית, ומשנה את מהותו של רעיון הסובייקט . הסובייקט העכשווי, השואף לקדמה, לשחרור ולשיפור במרחב הטכנולוגי

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר