הקדמה

עמוד:10

10 אילנה רוזן-באר המחקר . נדרשו לי מספר קריאות של הטקסט כדי להבין את עומק כתיבתה ואת כוונותיה הייחודיות . תהליך העריכה לא היה קל מבחינתי ! מחד גיסא החרדה שהעריכה תפגום חלילה בשלמות המחקר כפי שאילנה התכוונה אליו, תוך השמטות חלקים שהיו אולי חיוניים מבחינתה, ונוסף על כך, הצלילה לעומקו והיקפו של הטקסט עימתה אותי שוב עם דמותה, חוכמתה ורבגוניותה של אילנה, והדגישו את גודל האבדה, המודעות לחסרונה הנצחי מחיינו . בחרדת קודש ניגשתי עם עורכי לשון וספרות לעבד את המחקר ולהמירו לספר עיון . תחושתי ההתחלתית הייתה להשאיר את הטקסט כפי שהוא, כיוון שכך אילנה כתבה אותו ואין בסמכותי המוסרית לשנותו כלל ! מנגד, מגבלות מעשיות של היקף ואורך אילצו לבצע צמצום היקף משמעותי . הדיון בסובייקט האנושי והתפתחותו התחבר אצלי מיד עם אישיותה ההומניסטית והחומלת של אילנה . שאיפתה הבלתי מתפשרת לחיות חיים משמעותיים, תוך שמירה על אנושיות, אהבה, חסד, נתינה והרמוניה, למרות נסיבות חיים שלעיתים אינן מיטביות, התחברה עם שאיפתו ההיסטורית של הסובייקט לשחרור . במהלך העבודה על הספר נחשפתי לרעיונותיה המקוריים וליכולתה המופלאה לעקוב אחרי מלאכת אריגת שתי וערב של ההגות לדורותיה, שהגדירה ושזרה לאורך ההיסטוריה מהרנסנס ועד לעידן הסייבר את מושג הסובייקט האנושי לכדי מרבד עשיר, רחב וצבעוני . בכישרון רב היא חיברה את הקצוות והניגודים, לכדי מעטפת בגד חדש המלביש ומכסה על הניגודים בין הסובייקט הקלאסי, המודרני והפוסט-מודרני, לכדי סובייקט-על מאוחד ומשוחרר פרי מחשבתה, הלוא הוא הסייבר-סובייקט . הסייבר-סובייקט ללא ספק הינו פסגת מחשבתה המקיפה של אילנה, זהו סובייקט-על המכיל את כלל התכונות שיוחסו לסובייקט לאורך ההיסטוריה . עבור אילנה הסייבר-סובייקט הוא המשך ישיר לתהליך התפתחותו של המושג "סובייקט" בתרבות המערבית, שמאז

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר