|
עמוד:14
14 מבוא אישי בכלכלה שכזו, אמצעי הייצור נמצאים בבעלות החברה עצמה ומנוצלים באופן מתוכנן . כלכלה מתוכננת, שמתאימה את הייצור לצרכי הקהילה, תחלק את העבודה הנדרשת בין כל אלה שיכולים לעבוד ותבטיח פרנסה לכל גבר, אישה וילד . חינוכו של הפרט, בנוסף לקידום כישוריו המולדים, ינסה לפתח בו תחושת אחריות לזולת, במקום האדרתם של כוח והצלחה כמו בחברה הקיימת שלנו כיום . "עם זאת, יש לזכור שכלכלה מתוכננת היא עדיין לא סוציאליזם . כלכלה מתוכננת כזו עלולה להיות מלווה בשעבוד טוטלי של הפרט . יתרה מזאת, השגת סוציאליזם דורשת פתרון לכמה בעיות סוציו-פוליטיות קשות ביותר, למשל, איך ניתן, לאור הריכוזיות מרחיקת הלכת של כוח פוליטי וכלכלי, למנוע מן הביורוקרטיה להיהפך לכול יכולה ? ועל כן, איך יובטח משקל נגד דמוקרטי לכוחה של הביורוקרטיה ? " ( 59 . Einstein , 1949, pp ) . מהו סוציאליזם ? משל העיוורים המגששים כל אחד בנפרד את גופו של הפיל מתיידד ( כמטפורה ) עם סוגיית הגדרת הסוציאליזם : המגדירים השונים אינם עיוורים כמובן, נהפוך הוא, עיניהם פקוחות, ברם, הפיל, כפי הנראה, הוא "בעייתי" . מסיבות היסטוריות ופוליטיות, ובהקשר למחלוקות תיאורטיות ששורשיהן אי שם במאה התשע-עשרה, יש להתייחס לסוציאליזם בלשון רבים ( 1996 , Wright ) . יש אשכול של הגדרות הנובעות מדגם סוציאליסטי מוחשי ומתייחסות אליו : הדגם הסובייטי, הדגם היוגוסלבי, הדגם הסקנדינבי ( הסוציאליזם הדמוקרטי ) , הדגם הקובני והקרובים לו בכמה מדינות בדרום אמריקה . להגדרת הסוציאליזם המוחשי, או לחלופין לנרטיב שלו, מתלווה, בעיקר לאחר קריסת המשטר הקומוניסטי בברית המועצות ובנות חסותה במזרח אירופה, ביקורת חריפה עד כדי מחיקת הדגם הנובע מהן, וזו מסתכמת בקביעה ( בניחומים ) כי הדגם הסובייטי והדומים לו, קרי, הלא דמוקרטיים, אינם ראויים להיכלל בהגדרה של סוציאליזם : מה שקרה בברית המועצות הוא בחזקת סטייה שאין עליה כפרה אלא על ידי מחיקתה מהאג'נדה הסוציאליסטית . מעתה, המונח דמוקרטיה ( שהוא לעתים הצהרה ריקה ) מופיע בכל דגם של סוציאליזם רצוי .
|
|