מבוא

עמוד:13

שנה מאוחר יותר . רק משבאו האירופים, פלשו, כבשו והכתיבו את הגבולות של היום, נאלץ אותו הנוסע מארץ לארץ לעשות כן . מאז חוצים בני המזרח התיכון את הגבולות באזור תוך החתמת דרכון, ולחלופין - על גבי טנק . אם כן, קיים ניגוד בין תפיסת המרחב האסלאמית לבין קווי הגבול שנקבעו במרחבנו, אך זאת לא כל התמונה . בשני העשורים שקדמו לשרטוט הגבולות הבין – לאומיים על ידי הכובשים המערביים כבר התפתחו בקרב תושבי האזור עצמם רעיונות לאומיים . תנועות של הגדרה עצמית מודרנית צמחו משלהי המאה ה – 19 ואילך בקרב משכילים ברוח המערב ומנהיגים בחברות האסלאמיות . הם לא נטשו את ערכי האסלאם ואת תודעת האומה הדתית, אך פיתחו לצִדה גם רעיונות חדשים . הפרק ההיסטורי שקדם למלחמת העולם הראשונה באזור ראה את הופעתן של לאומיות מצרית, לאומיות טורקית, לאומיות ערבית, לאומיות פרסית, לאומיות לבנונית ( בקרב הנוצרים שבארץ זו ) , לאומיות כורדית ועוד . גם הציונות באה באותה עת מאירופה ונשתלה באדמת המזרח התיכון . תנועות לאומיות אלו צמחו והצמיחו דפוסים ומונחים חדשים של חברה, פוליטיקה ותרבות, ולמעשה כמעט הכל . בפרקים הבאים נזכיר רק כמה מן התנועות האלה ונתמקד בממד משולב אחד, בהגדרות הגבול שלהן, ובמאבקיהן הפנימיים בהקשר זה . איך תפסו חלוצי המצריות את גבולות מצרים ? מה הייתה ההגדרה העצמית הטריטוריאלית של חלוצי התנועות המודרניות האחרות על פלגיהן ? נקדים ונאמר - הם לא חזו את קווי המתאר שנוצרו עם התעצבות "המזרח התיכון" בידי המעצמות לאחר מלחמת העולם הראשונה . אשר על כן נוצרו פערים בין ציפיותיהם הטריטוריאליות של חלוצי הלאומיות - הם, ממשיכיהם ומחנותיהם - לבין הגבולות שנתחמו בפועל . בסוגית הפער הזה בין חזון לבין מציאות נדון להלן . לא נקיף את הכל . אין כמעט בעיית יסוד במערכת המדינית של האזור בימינו שאינה קשורה לסוגיה זו במישרין או בעקיפין . על רובן נדלג . בפתח הדברים מבוא 13

האוניברסיטה הפתוחה

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גורין בנגב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר