|
עמוד:10
10 מרוממות לחרדה אישות יעידו . החקיקה הדתית אף היא תרמה לכך . אולם בעשור זה התחוור, שקברניטי 4 אפשר במבט הציונות מעולם לא חתרו, גם לא בסתר ליבם כביכול, למדינת התורה . לאחור להכות על חטא ולטעון, שהציונות הדתית לא התכוננה כראוי למדינה . אך גם אם נחמיר עם התנועה נוכל לקבוע, שתוכנית כזו לא הייתה יוצאת אל הפועל בכל מקרה לנוכח החילון . אחת משאלות היסוד החשובות ביותר בתחום הרחב של יחסי דת, חברה ומדינה, כפי שמציין קליפורד גירץ, מהחוקרים הבולטים בתחום, היא באילו דרכים מתמודדים גורמים דתיים עם אתגר שימורה של המסורת הדתית במציאות חברתית, תרבותית 5 שאלה זו מתחדדת במיוחדופוליטית נתונה, ומדוע הם מצליחים או נכשלים בכך . בתקופות שבהן מתחוללים שינויים משמעותיים בהיבטים החשובים של המציאות המציבה בפני הדת, מוסדותיה וסמכויותיה אתגרים לא פשוטים . תולדותיה של הציונות הדתית הן התמודדויות רצופות ורבות פנים – תאולוגיות- דתיות, חברתיות, אידאולוגיות ופוליטיות – עם המתח הטבוע בין שתי מחויבויות היסוד המגדירות את מהותה של התנועה ואת ייחודיותה מול מחנות חברתיים, אידאולוגיים ופוליטיים אחרים : המחויבות למסורת הדתית ולהלכה במובנן ובמשמעותן האורתודוקסיים מחד גיסא, והמחויבות האחרת לציונות כתנועה הלאומית המודרנית של העם היהודי ולמדינת ישראל, המהווה את תמצית שאיפותיה של הציונות, מאידך גיסא . הציונות הדתית ממוקמת מאז ראשיתה בתווך בין המחנה החרדי, המתאפיין בהתנגדות לציונות ברמות והיקפים שונים, לבין המחנה הציוני הלא אורתודוקסי לגווניו . היא שותפה למחנה החרדי במחויבותה הדתית במובנה האורתודוקסי אך נבדלת ממנו במחויבותה הציונית, ובו בזמן היא שותפה למחנות הציוניים החילוניים במחויבותה הציונית למדינת ישראל ונבדלת מהם במחויבותה הדתית במתכונתה האורתודוקסית . 6 ( א ) תאוריית האינטרס, שלפיהגירץ בחן שתי תאוריות על מוצא האידאולוגיה : האידאולוגיה משרתת אינטרסים פוליטיים וחברתיים ; ( ב ) תאוריית המצוקה, שלפיה מתהווה אידאולוגיה כמענה על מצב של מצוקה קיומית . האידאולוגיה מבטיחה מצב אחר וחותרת אליו . גירץ נטה לתאוריית המצוקה, אלא שתחת המצוקה הקיומית הציב את המצוקה התרבותית כגורם מרכזי להתהוות האידאולוגיה . כאשר העולם "הישן" 4 ראו א' כהן, הטלית והדגל : הציונות הדתית וחזון מדינת התורה בימי ראשית המדינה, ירושלים תשנ"ח . 5 ראו 7 - 5 . Clifford Geertz, Islam Observed, Chicago 1971, pp 6 ק' גירץ, פרשנות של תרבויות, ירושלים 1990 .
|
|