הקדמה

מתוך:  > הקומה השנייה > הקדמה

עמוד:8

| הקומה השנייה הפלמ״ח ומבחינה ספרותית לדור המדינה, ולכן מוקמה בביקורת הספרות בין שני הדורות וביצירתה זוהו יסודות הקושרים אותה עם דור הפלמ״ח ודור המדינה כאחד . הסופרת סומנה כהבטחה ספרותית גדולה והספר, שלא צמח יש מאין, היה לגולת הכותרת של חייה . הנוסח הלירי, שהיה שונה מאוד מכתיבתם של הסופרים הגברים הנחשבים בני דורה, הפך לימים לדגם יסוד מרכזי בכתיבתן של סופרות בסיפורת הישראלית . משניתן לי האישור לקרוא ולעיין בארכיון האישי שלה ולחקור אותו, פרשה בפניי עמליה כהנא-כרמון את סיפור חייה לצד סיפורה של מדינת ישראל, את הסיפור הביוגרפי שלה לצד אהבתה לספרות ולכתיבה . היא הפקידה בידי את המפתח לעולמה הפנימי, לתהומות הנפש שלה, לסודותיה . במשך כשנה, נדמה היה לי שאני חוזרת במנהרת הזמן חצי מאה לאחור . סיפורה של עמליה כהנא-כרמון ותולדות חייה, תולדות העם והארץ, סופרו לי בשני קולות : קולה של הסופרת עמליה כהנא- כרמון המספרת לי בחדרה וקולה של הנערה עמליה הכותבת לאביה בעיפרון לא מחודד על גיליונות נייר דקיקים ששוגרו מתל-אביב למצרים . בארכיון הגנוז יגעתי וחיטטתי בכשישים מכלים מלאי אבק שבהם נמצאו מסמכים ביוגרפיים והיסטוריים, תמונות, רשימות והרהורים שכתבה לעצמה, ציורים ויומנים, יצירות גנוזות וטיוטות של יצירות שפורסמו, טיוטות של הרצאות ונאומים ומכתבים אליה וממנה ועוד . קראתי קריאה מאומצת במאות דפי המכתבים המכוסים בכתב יד צפוף, באיגרות שהצהיבו ובדפי המחברת הקרועים שהזמן נתן בהם את אותותיו . בנוסף, השתמרו באותו ארכיון גם קלסרי מחקר של הסופרת מלאי מידע על כל נושא ונושא שכתבה עליו בסיפוריה . אספתי את כל המידע הרצוי, צילמתי את מה שהיה אפשר לצלם והתחלתי במלאכת העיון, החקר, הכתיבה, ההשוואה והסקת המסקנות, וזו נמשכה כשש שנים נוספות . במשך המחקר זכיתי לשיתוף פעולה מלא של הסופרת והיא השלימה בעבורי פערים, סייעה לי לדייק בפרטים ושיתפה אותי בזיכרונות, בתובנות ובתחושות האישיות הנוגעות ליצירתה הספרותית . כך מצאתי את עצמי כרוכה אחר סיפור חייה וכתיבתה . חומרי ארכיון אלה, המחזיקים כחמשת-אלפים עמודים, לא מופו ולא נחקרו עד כה . העיון בהם מספר על דרכה אל הכתיבה ומאפשר לקרוא קריאה פרשנית מחודשת של סיפוריה ולקשר ביניהם ובין סיפור חייה . הוא פותח צוהר אל נבכי לבה ומאפשר לעמוד מקרוב אחר הכרעות שקיבלה בחייה . באמצעות סיפור החיים מתברר כי המתווה הביוגרפי מבאר במידה רבה את יצירתה הספרותית . קטעי מכתבים שכתבה למשפחתה, קטעי יומן, מחשבות והרהורים שהעלתה על הכתב כשהייתה תלמידה, סטודנטית וחיילת הפכו לסיפורים קצרים . הסיפורים שכתבה ארוגים בסיפור חייה, הם מקשה אחת ומהווים ללא ספק נקודת ציון המתייחסת לראשונה לביוגרפיה האישית שלה ולרקע

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר