|
עמוד:12
טלי חתוקה 12 מורכב בדרך לא רגילה, אך גיליתי בו רב – ממדיות הממקמת אותו על מדף מיוחד . הקריאה הראשונה הייתה קריאה מדעית – אקדמית, קריאה מתוך הרגל, מהירה, שטחית ואנליטית . מהר מאוד גיליתי כי הטקסט שמולי אינו טקסט 1 מדעי רגיל אלא סיפור עם לא מעט פיוט ודרמה . לפי רולאן בארת ( Barthes ) , הנרטיב מפסיק להיות "טקסט קריאתי" כאשר הוא מורכב ממכלול של משמעויות ותובנות, שהקורא כצרכן מקבל תוך כדי קריאה . יש כאן "טקסט כתיבתי", שבו זרימת הטקסט מורכבת אך פתוחה, מאפשרת לקורא להמציא משמעויות משלו ואף מזמינה אותו לעשות כן . הקריאה הפכה אפוא עבורי לאקטיבית יותר, מאתגרת יותר ומרגשת יותר . חשתי כי איני קורא טקסט מדעי יבש אלא מחזה דרמטי מרתק, שבו שהעלילה וההתרחשויות מוכרות וקרובות לבית ומשתתפים בה שחקנים "אמיתיים", אחד בשר ודם והשני עשוי בטון . הראשון הוא כמובן האב, ישראל חתוקה, והשני הוא הבניין, מפעל ארגמן . סיפור המפגש והאינטראקציה בין שני השחקנים האלה מתרחש בתקופה מכוננת של המדינה, על כל המאורעות הגדולים שהתרחשו במהלכה — הקמת מפעל וענף תעשייה, העתקת מקום, שביתה, מלחמה ועוד — המשמשים רקע מרשים ומרתק . הטקסט המקביל נשאר כמובן תמיד מאחורי הקלעים, אך הוא בעל נוכחות בלתי מעורערת : הסביבה הארכיטקטונית של מקום העבודה כביטוי להתכוונות התכנונית לעומת חיי היום – יום של העובדים . כאן המקום להתייחס לעמדתה המעניינת והחדשנית של טלי חתוקה בשאלת הארכיטקטורה התעשייתית ותרומתה הייחודית לשיח בנושא . אני רואה בגישתה הכוללנית לארכיטקטורה מעין המחשה של ה"נגטיב" של השיח על אסתטיקה, כדברי ז'אק רנסייר ( Ranciere ) , כלומר השלמה לשיח הנורמטיבי על ידי התייחסות מפורשת לכל מה שקודם לשיח על ארכיטקטורה של הבניין כאובייקט ולכל מה שבא אחרי השיח הזה . גישה זאת לא רק מרחיבה את הקונטקסט להיבטים היסטוריים, פוליטיים וחברתיים של הקמת הבניין ותפעולו, אלא ממשיכה את הדיון בתפקודו עד לרגע שבו הוא מפסיק לתפקד וחייו מגיעים למעשה לקצם ( לפחות בתפקידו הנוכחי ) . לא ניתן להגזים בחשיבותו של סוג זה של דיון ארכיטקטוני . הוא יכול לתרום תרומה 1 . הפניות לציטטות ואזכורי מושגים בשורות אלה ראו אצל Maros Krivy, “Industrial Architecture and Negativity : The Aesthetics of Architecture in the works of Gordon Matta - lark, Robert Smithson and Bernd and Hilla Becher”, The Journal of Architecture 15 ( 6 ) ( 2010 ) : pp . 827 - 852
|
|