1 הטכנולוגיה מאפשרת לנו לשרוד, הנדסת האנוש מאפשרת לנו לשרוד בנוכחות הטכנולוגיה

עמוד:13

13 ידידותי למשתמש אחת הבעיות היא שאם צוותי הפיתוח אינם שמים דגש מיוחד על פשטות ועל קלות התפעול יש להם נטייה לתכנן את ממשקי התפעול בצורה אינטואיטיבית על פי ניסיונם, דהיינו על פי הניסיון של בעלי הגישה הטכנית המובהקים ביותר . ישנם תחומים שבהם מתקבל בהחלט על הדעת שהיוצר יתאים את מוצריו להתנסותו עצמית, ליכולתו האישית או אפילו לטעמו הפרטי . למשל, אם הוא אמן או טבח — מתבקש שכך יעשה . אבל בפיתוח מערכות ובעיצוב ממשקי תפעול הגישה האינטואיטיבית מובילה לממשקי תפעול לא אינטואיטיביים, מורכבים, לא ידידותיים ולא אינטואיטיביים עבור האדם הרגיל . חוסר "ידידותיות" הוא גורם מרכזי בהצלחה ובכישלון של מערכות בכלל ושל מוצרי צריכה בפרט . שימושיות ( usefulness ) לקויה מביאה לשמישוּת דלה ולכישלון של הרבה מוצרים . שמישות ) usability ( היא מושג מפתח בתחום הנדסת האנוש והיא מוגדרת כמידת היעילות, הקלות והתועלת בתפעול מוצר על ידי משתמש מוגדר להשגת מטרה מוגדרת ושביעות רצונו מכך . גם אם הדרך ליצירת הממשק השמיש והנוח ידועה ליצרן, בין שהדבר נובע מאינטואיציה מוצלחת ( יש גם מקרים כאלה ) ובין שהגיעו לאפיון מיטבי של אופני התפעול של המוצר בטכניקות סדורות המיועדות לכך, עדיין עומדים לפני מהנדס הפיתוח או המעצב מכשולים שיש לעבור בדרך לפיתוח או לעיצוב של מוצר ידידותי . המוצר הסופי הוא פרי של אילוצים רבים, ובפרויקט הפיתוח מעורבים גורמים רבים העלולים להכשיל לגמרי את ממשקי התפעול של המשתמש הסופי . התוצר הסופי עלול לשקף יותר את דעתם של אנשי השיווק למשל, שהרי המוצר צריך גם להימכר, וכמובן את דעתם של אנשי בקרת התקציב . בכלל, מעצבים ומתכננים צריכים להתמודד עם דרישות סותרות, ולפעמים קל יותר לוותר על הדרישה לשמישות לטובת דרישות אחרות .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר