א. מטרת הספר ונושאיו

עמוד:12

12 של סבא הרמן", נתפרסמו בכתבי העת הבולטים של הזמן : לקראת , בצרון , הדואר , עכשיו וכן, במדורים הספרותיים של העיתונים היומיים . אחדים מן הסיפורים הללו — שלא כונסו בספר ואינם מוכרים כלל — נידונים בספרי, בעיקר בהקשריה של הזהות המקומית המסתמנת בהם . במהלך שנות השמונים והתשעים, במועדים שלא ניתן להצביע עליהם במדויק, חיבר אריה סיון גם סדרת מחזות, שישה במספר, שחלקם לא שלמה כתיבתם : נבות ( נדפס גם כ כך נקבר הכלב ) , המהפכן האחרון , שביתת נשק פתאומית , מִלכוד 44 ( ובגרסה מקוצרת : קיץ 44 ) , מסתערבים , מה אתה ירמיהו . מרבית המחזות לא הועלו על קרשי הבמה, והם הועברו בגרסת 'כתב היד' שלהם ( מכונת כתיבה ) לארכיון הישראלי לתיאטרון, שבמרתף ספריית סוראסקי באוניברסיטת תל-אביב . הבולט במחזות הוא מִלכוד 44 , סאטירה חריפה, שעניינה בשאלה, האם היישוב העברי בארץ עשה כל אשר לאל ידו כדי להציל יהודים בתקופת השואה . גם ביתר מחזותיו של סיון בולטות מגמת ביקורת ומחאה כנגד סדרים חברתיים ופוליטיים בישראל ; בחלקם, תוך עירוב מכוון, האופייני לפואטיקה של סיון, בין עבר מקראי להווה אקטואלי . למעט אִזכור קצרצר בספרו של פיינגולד ( ,1989 עמ' 12 ) של המחזה קיץ 44 , אין בביקורת הספרות התייחסות לכתיבתו הדרמתית של אריה סיון . גם את החסך הזה ממלא ספרי . בראשית שנות התשעים פרסם אריה סיון רומן בלשי יוצא דופן בשם אדוניס ( 1992 ) , שהתעלומה בו איננה נפתרת בסיומו . זהו רומן בגוף ראשון, שעלילתו מתרחשת בטריטוריות תל-אביביות מובהקות, בשני זמנים שונים . אירועי סיפור המסגרת מתרחשים ברחובות רמת-גן ותל-אביב בואכה ככר אתרים, בימי מלחמת המפרץ הראשונה ( 1991 ) , בעוד שעלילת הסיפור הפנימי מתרחשת בשכונותיה הראשונות של תל-אביב, בראשית שנות השלושים . במוקד עלילת הרומן, מסע החיפושים של החוקר והבלש העברי אבנר בן חורין אחר דמות מסתורין אבודה, קומוניסט בשם זכריה יולין . במקביל, זהו גם מסע של חיפוש זהות עצמית, אישית ומקצועית עבור גיבור היצירה, המזמן דיון מרומז במתח הדיאלקטי שבין דעיכה להתעוררות מחדש, במישור הפנימי והחיצוני גם יחד . נושאים אלו מצויים בלב לבו של המסע הספרותי שערך אריה סיון עצמו לכינון זהותו כאדם וכאמן, במהלך שנות יצירתו הארוכות . אך לוז יצירתו של סיון איננו בפרוזה, אף לא בדרמה, כי אם בשירה, וזו עומדת במוקד הספר . כאמור, אריה סיון הוא ממייסדי חבורת לקראת ( 1952 - 1954 ) לצִדם של משה דור, נתן זך, בנימין הרושובסקי, גרשון שקד, ובשלב מאוחר יותר, יהודה עמיחי ודוד אבידן, שמקובל לייחס להם את פריצת הדרך הגדולה בשירה העברית שלאחר הקמת המדינה . בראשית שנות החמישים פרסם אריה סיון את ביכורי שיריו בחוברות : עין , מבואות , ניבים , במעלה , לקראת , פמליה , וכן, בעיתונות היומית : על המשמר , הארץ , במאבק ועוד . שיריו הראשונים עמדו תחת השפעתם הברורה של נתן אלתרמן ושל יונתן רטוש ולא כונסו בספריו, לכן יש בהם עניין מיוחד לספר החושף את ההתפתחויות שחלו ביצירתו של המשורר במהלך כשישים שנות כתיבה .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר