מבוא: החינוך הקיבוצי: עבר-הווה-עתיד

עמוד:14

14 | החינוך הקיבוצי חלוציים ופורצי דרך שרבים אימצו במהלך השנים, אך נוצר מעין ״נתק תודעתי״, כלומר המשתמשים ב״מוצר החינוכי״ אינם מכירים את ממציאיו ואת מבשריו . כמו מרבית החוקרים בספר זה גם חנה טיש וליאורה פישמן חוקרות את תבנית נוף חייהן האישיים . כבנות קיבוץ אשר גדלו מינקותן על ערך החינוך לעבודה, הן יוצאות לבחון את השפעתו של ערך זה על עיצוב זהותן של בנות הקיבוץ לאורך ציר הזמן . מחקרן, המוצג במאמר בין ערך לדרך : חינוך לעבודה בקיבוץ – הולכות בתלם או עצמאיות ? מוסיף נדבך נוסף לפסיפס המחקרי ההולך וגדל המבקש לחקור את אורח החיים הקיבוצי בכלל ואת החינוך הקיבוצי בפרט מנקודת מבט מגדרית . מחקר זה חושף מחד גיסא את הצד המואר של ״ירח החינוך הקיבוצי״ – הטמעת ערך החריצות והעבודה בחייהן של הנחקרות המעצב את התנהגותן עד היום ; מאידך גיסא הוא חושף את צידו האפל : אי - השוויון המגדרי והעובדה שחלק מהנשים חשות שהן חונכו לצייתנות, לקונפורמיות, להליכה בתלם ואולי אף להיעדר עצמיות . שערו הרביעי של הספר, החינוך הקיבוצי במבט משווה, מבקש לבחון את החינוך הקיבוצי לעומת שני זרמים חינוכיים אחרים . משבר ״החינוך החרושתי״ יצר בשנים האחרונות צימאון רב בארץ ובעולם לגישות חינוכיות אלטרנטיביות . החינוך הדמוקרטי והחינוך האנתרופוסופי ( חינוך ולדורף ) היו לשני זרמים מרכזיים וחשובים בשיח החינוכי ומעין מותג חינוכי אלטרנטיבי שגרם להורים רבים, בעיקר ממעמד סוציו - אקונומי גבוה, לשלוח את ילדיהם לבתי ספר אלה . גלעד גולדשמידט וגלעד אלון, בני קיבוץ שחוקרים ובעיקר מחנכים בשיטת חינוך ולדורף, טוענים במאמרם חינוך קיבוצי – חינוך ולדורף : השפעות, קשרים, דמיון ושוני, שחינוך ולדורף והחינוך הקיבוצי הם במובן מסוים תוצרים של אותה ״רוח התקופה החינוכית״ . גם רודולוף שטיינר, מייסד חינוך ולדורף, וגם מייסדי החינוך הקיבוצי היו חשופים למקורות השפעה דומים . אירופה התוססת של תקופת ״מפנה המאה״ הולידה גל של רפורמות וניסיונות חינוכיים חדשים, וניכר שאלה תרמו תרומה ניכרת לעיצוב המשנה החינוכית של שני הזרמים . אף שקיימים הבדלים מהותיים בין החינוך הקיבוצי לחינוך ולדורף, אלון וגולדשמידט מציגים נקודות השקה רבות בין שני הזרמים, בעיקר בנוגע לעקרונות פדגוגיים ולדרכי הוראה וחינוך . רוני רמות ממחישה במאמרה החינוך הדמוקרטי והחינוך הקיבוצי : קווי דמיון ושוני כיצד החינוך הקיבוצי והחינוך הדמוקרטי שאבו את גישתם החינוכית מבית המדרש של החינוך הפרוגרסיבי . רמות מציגה את עקרונות היסוד של החינוך הפרוגרסיבי ומקשרת בינם ובין עקרונות החינוך המשותף ועקרונות החינוך הדמוקרטי . לאחר מכן היא עומדת על המכנה המשותף של שמונת עקרונות היסוד של החינוך המשותף ושל מאפייני היסוד של החינוך הדמוקרטי, ועל ההבדלים

מכללת סמינר הקיבוצים

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר