מבוא: החינוך הקיבוצי: עבר-הווה-עתיד

עמוד:13

ןבוא ל החינוך הקיבוציב ביההווהה ךינ ח אלון גן | 13 הקיבוצית ויתרה על היותה הגוף האחראי המעצב את סדר היום החינוכי של שתי המכללות האלה, ומצד שני בשתיהן ( וגם במכללת בית ברל ) מתחוללים תהליכי התחדשות חינוכית המבקשים להחיות מחדש תפיסות חינוכיות שרווחו בראשית הדרך, כגון : חינוך פוליטי, הידוק הדיאלוג בין החינוך הפורמלי לחינוך הבלתי פורמלי ומעורבות החניכים בעיצוב תהליך הלמידה . שערו השלישי של ספר זה, מה ניתן ללמוד מהעבר ? סוגיות ופרשיות בחינוך הקיבוצי, מתבונן בארבעה מקרי בוחן שונים שבאמצעותם אפשר ללמוד הן על ״הממלא״ הן על ״המרוקן״ בחינוך הקיבוצי . אבי אהרונסון מוסיף נדבך מחקרי לאחת הפרשות המורכבות בחיי התנועה הקיבוצית, פרשת הפילוג בקיבוץ המאוחד שעד היום רבים מתקשים להבינה . אהרונסון במאמרו מערכת החינוך בקיבוץ המאוחד בזמן הפילוג 1949 – 1953 בוחן את פרשת הפילוג מזווית הראייה החינוכית ומנתח את ההתמודדות של מערכות החינוך של הקיבוץ המאוחד עם מציאות טעונה וכואבת של יריבות תהומית בין אחים לדרך, יריבות שאחד ממוקדי העוינות העיקריים שבה היה שאלת אופן חינוך הילדים . עדנה בר - רומי פרלמן מוסיפה זווית ייחודית לספר זה בנתחה סוכן חינוכי נוסף שהשפיע על עיצוב הזהות החינוכית – צילומי הטיולים בקיבוצים . הצלמים שצילומיהם מנותחים במאמרה צילומי טיולים של בני נוער בקיבוצים בשנים 1939 – 1959 כאמצעי לקידום ערכים חינוכיים משמשים במובן זה גם כתוצר וגם כיוצר של מערכת הערכים החינוכית הניבטת מבעד הצילומים : מצד אחד תוצר, משום שמה שהם מצלמים ואיך שהם מצלמים הוא במידה רבה ״תבנית נוף ערכי הקיבוץ״, ומצד שני יוצר, משום שהתמונות שהם צילמו לא רק שיקפו מציאות אלא גם עיצבו מציאות המאדירה את ערכי היסוד של החינוך הקיבוצי : תרבות ה״יחד״, אהבת הטבע, קשר למולדת הנרכש ״דרך הרגליים״ וסגנון חיים של פשטות, שוויון ו״הצנע לכת״ . מאמרן של נירית אסף - רייזל ומרוה שמואלי, הוראת הטבע בחינוך הקיבוצי בראשיתו לפי משנתם של יהושע מרגולין ומרדכי סגל ומידת הרלוונטיות שלה לימינו, ממחיש היטב גם את החלוציות וגם את הרלוונטיות של הוראת הטבע מבית מדרשם של יהושע מרגולין ומרדכי סגל . אסף - רייזל ושמואלי, הן כבוגרות החינוך הקיבוצי הן כמרצות וחוקרות בתחומי מדעי הטבע במכללות הקיבוציות, מראות כיצד אפשר למצוא כמעט את כל עקרונות היסוד של גישת הקיימוּת והחינוך הסביבתי במשנתם של מייסדי החינוך להוראת הטבע בתנועה הקיבוצית . מקרה בוחן זה – הוראת הטבע – הוא בבחינת המחשה למגמה המצויה במגוון רחב של גישות חינוכיות שיצאו מבית המדרש של החינוך הקיבוצי : רעיונות חינוכיים

מכללת סמינר הקיבוצים

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר