מבוא: החינוך הקיבוצי: עבר-הווה-עתיד

עמוד:11

ןבוא ל החינוך הקיבוציב ביההווהה ךינ ח אלון גן | 11 הקיבוצי תוך בחינת הרלוונטיות שלו לעיצוב אקלים חינוכי, הן בקיבוצים הן בחברה הישראלית . כמעט כל המאמרים בספר זה אימצו כנקודת מוצא למחקרם את שמונת עקרונות היסוד של החינוך המשותף שניסח יובל דרור במחקריו . במאמרו של דרור, מה מהחינוך הקיבוצי בעבר ישים בהווה ופניו לעתיד ? , הפותח את השער הראשון של הספר, סוקר דרור בהרחבה כיצד נפרטו עקרונות החינוך המשותף לפרוטות של עשייה חינוכית לאורך השנים ומה מידת הרלוונטיות שלהם ושל התרגום הפרקטי שלהם לחינוך הקיבוצי בפרט ולחינוך הישראלי בכלל . מאמרו של דרור מאפשר לקורא להתחקות אחר תמונת ״יער החינוך הקיבוצי״ ולהיחשף למגוון העשיר והפורה של ״עצים חינוכיים״ אשר צמחו בקיבוץ לאורם של עקרונות היסוד המכוננים . המסע שדרור מעביר בו את הקורא משרת היטב את מטרתו של ספר זה : יצירת דיאלוג בין העבר להווה ולעתיד תוך כדי שילוב בין ״מבט פנימה״, משמע ניתוח תהליכים המתרחשים בחצר החינוך הקיבוצי, ל״מבט החוצה״, משמע הצגת תרומתו של החינוך הקיבוצי לעיצוב סדר היום החינוכי - הלאומי והשפעתו עליו . המאמר מתאר שתי מגמות עיקריות המלוות את התפתחותם של עקרונות אלה לאורך ציר הזמן : יכולתו של החינוך הקיבוצי להתאים את היישום המעשי של העקרונות לתמורות א . הזמן, תוך כדי פיתוח מגוון עצום של פרקטיקות חינוכיות שנועדו למצוא את שביל הזהב בין שימור לשינוי . היות החינוך הקיבוצי מעין בית גידול או ״מעבדה חינוכית״ שבמקרים רבים ב . הקדים את זמנו והשפיע על מכלול נרחב של גישות חינוכיות שהתפתחו בארץ ובעולם במהלך השנים . במאמר השני בשער הראשון, החינוך הקיבוצי : אי - כישלון למופת ? , מבקש אלון גן לעמוד על הזיקה הבלתי ניתנת להפרדה בין התהליכים שהתרחשו בקיבוץ לתהליכים שהתרחשו בחינוך הקיבוצי . מטרת המאמר לבחון אם הקיבוץ בכלל והחינוך הקיבוצי בפרט הם סיפור של כישלון או של הצלחה, או שהם בעצם סיפור של ״אי - כישלון למופת״, כדבריו הידועים של מרטין בובר . השער השני של הספר, התנועה הקיבוצית – החינוך הקיבוצי והחברה הישראלית, עוסק בסוגיות יסוד הבוחנות את הקשרים הטעונים והמורכבים בין מוסדות התנועה הקיבוצית לחינוך הקיבוצי ובין החינוך הקיבוצי לחברה הישראלית . יונה פריטל וגבי אסם מציגות במאמריהן זווית ראייה רפלקטיבית הנגזרת מעמידתן בראש המערכת החינוכית של התנועה הקיבוצית בשתי תקופות שונות . פריטל שימשה כראשת מחלקת החינוך בתנועה הקיבוצית המאוחדת ( תק״ם ) בשנים 1992 - 2003 , בעת שהתנועה חוותה את עוצמת הטלטלה של המשבר הכלכלי - חברתי - דמוגרפי, ואסם עמדה בראש אגף החינוך בשנים 2013 – 2018 .

מכללת סמינר הקיבוצים

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר