מבוא: החינוך הקיבוצי: עבר-הווה-עתיד

עמוד:10

10 | החינוך הקיבוצי ״חברת הנעורים״, מערכות חינוך המתנגדות לתעודת הבגרות ועוד ) , ואילו כעת בתי הספר הקיבוציים בחינוך העל - יסודי הולכים ונעשים דומים לבתי הספר הרגילים ומשחקים על פי ״כללי המשחק הממלכתיים״ . הביטוי העיקרי לשינוי הוא הרצון להצטיין בגבולות המגרש הזה במקום השאיפה להציב כללי משחק אחרים לנוכח המיצ״בים ותעודת הבגרות . אחת הסוגיות בייחודו של החינוך הקיבוצי קשורה למרכזיותם של אנשי הקיבוץ עצמם בחינוך ילדיהם . אפשר לעמוד על פרדוקס מעניין שהופיע כבר בראשית הדרך : בעוד הקיבוץ העמיד את עקרון העבודה העצמית במרכז תפיסתו והתנגד נחרצות לעבודה שכירה, דווקא את התחום החשוב ביותר לעיצוב הזהות הקיבוצית – החינוך – ״מסרו״ חברי הקיבוצים לאנשים מבחוץ . במאמרן של אסף - רייזל ושמואלי, העוסק במשנתם החינוכית של יהושע מרגולין ומרדכי סגל, מצטטות המחברות את דברי מרגולין שהצביע על תופעה זו : שאלה אחת תמיד הייתה מנקרת במוחי : היאך חברי התנועה הקיבוצית, המקדשים את העבודה העצמית והמקפידים הקפדה יתרה שכל עבודת הבניין והיצירה בענפי המשק השונים תיעשה בידיהם הם, היאך חברים אלה מוסרים את ענף המשק הנעלה ביותר, את חינוך בניהם, למורים שכירים, המתחלפים שנה שנה ? אם עופות הלול ופרות הרפת אינם סובלים חילופי גברא, קל וחומר, בן בנו של קל וחומר, שנזקם מרובה בחינוך האדם . 1 תופעה זו שמרגולין התריע עליה עוד בשנות החמישים הלכה והתרחבה במרוצת השנים . כיום במוסדות הנחשבים ״חינוך קיבוצי״ יש יותר חניכים ויותר מחנכים הבאים מחוץ למסגרת הקיבוצית מאשר חניכים ומחנכים המשתייכים אליה . אם שיעור ניכר מהצוות החינוכי מחנך את ילדי הקיבוץ בלי כל זיקה רגשית וערכית למקום זה, אין פלא שערפול המושג ״חינוך קיבוצי״ הולך ומתעצם . קריאת מאמרי הספר מוליכה את הקורא למסע מטלטל בין תחושה פסימית לתחושה אופטימית : מחד גיסא, ניכר תהליך מתמשך של התרחקות מהשאיפה לממש הלכה למעשה חינוך קיבוצי ייחודי ומן הרצון לשמש מקור השפעה מרכזי לעיצוב סדר היום החינוכי בישראל ( תהליכים אלה מוצגים במאמריהם של יוגב ושל פרנק ) . מאידך גיסא, אפשר להבחין במגמות אופטימיות הממחישות את הרלוונטיות, את האטרקטיביות ואת תהליכי ההתחדשות של החינוך הקיבוצי ( דוגמאות לכך מופיעות במאמריהם של דרור ; פלוטניק ; אסף - רייזל ושמואלי ; כרמלי וטיש ) . המאמרים בשערו הראשון של הספר ״לקראת הימים הבאים״ - סוד הקסם של החינוך הקיבוצי מבקשים להציג דילמות, סוגיות ומאפייני יסוד של החינוך 1 מרגולין, י׳ ( 1957 ) . החינוך לטבע, משנת יהושע מרגולין . תל אביב : סמינר הקיבוצים והקיבוץ המאוחד, עמ׳ 149 .

מכללת סמינר הקיבוצים

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר