|
עמוד:13
מבוא | 13 ההומור בכתיבה נשית משמש לא פעם מסכה להבנייה מלאכותית של מערכת הערכים המסורתית . ג'ודי ליטל ( Little ) סבורה שלהומור בכתיבה נשית יש תפקיד אנרכיסטי, כיוון שהוא חותר תחת מבנים שולטים האופייניים לכתיבה גברית : סיומים פתוחים, למשל, המציגים עמדות ספקניות וחוסר יכולת לקבל החלטות במצבים של חוסר וודאות, חותרים תחת הנורמות של כתיבה גברית בה הכול סגור וברור ( 187 : 1983 , Little ) . היעדר סיגור מחייב חשיבה רב- כיוונית ביחס לבעיה המוצגת . הוא מונע פתרון יחיד שמקורו בחשיבה חד- צדדית לינארית של בעל השליטה ( 197 - 196 : 1985 , Du Plesis ) . ההומור בכתיבה נשית יוצר קול מורכב ודואלי : לצד קול המבטא עוצמה כשהוא פורץ גבולות לתחומים אסורים, נשמע גם קול קליל, המצטיין בפריצת גבולות מרעננת ומפתיעה, ומעודד פיוס והשלמה . יש וההומור הנשי מתאפיין בהגזמה מוקצנת, לעתים אף אגרסיבית, המפרקת את מרכיבי המציאות ומקשה על חשיפת כוונותיה . סוג כזה של כתיבה מחייב קריאה זהירה . המשוררת אגי משעול והסופרת אורלי קסטל – בלום הן שתי יוצרות קאנוניות המתויגות כפוסט-מודרניסטיות, שבכתיבתן שוזרות יחד הומור, קול נשי וחוויה נשית . ההומור הוא כלי שרת בידי הכותבות לדיון בנושאים הקשורים לזהותן הנשית והוא מופיע ביצירותיהן בצורה מגוונת — הן בתיאור סיטואציות הומוריסטיות נשיות פשוטות, יומיומיות, והן בתיאור סיטואציות קיצוניות, לעיתים אף מעוררות חלחלה, בהן בולט ההומור השחור . שתי היוצרות, זו בשירה וזו בפרוזה, כותבות על נושאים הקשורים בהוויית החיים הנשית ובמצוקות המלוות אותה . שימוש וירטואוזי בשפה ותיאור סיטואציות המעוררות צחוק הן שתי דרכים אופייניות בכתיבתן ליצירת אפקטים קומיים . דו-משמעות, באמצעותה מתבצעים מעברים מפתיעים ומשעשעים ממשלב לשוני גבוה למשלב לשוני נמוך, היא ממאפייני ההומור הלינגוויסטי . היא נוצרת כתוצאה משבירת ציפיות של המערכת האסוציאטיבית של הקורא . כך למשל, שתי היוצרות בונות ומרכיבות עולמות המנוגדים מבחינת המשמעות הסמנטית כשהן יוצרות ריאליזציה של מטפורות . שמונה-עשר ספרי שירה של אגי משעול ראו אור בעברית, מתוכם ארבעה קבצים . את ספרה הראשון, קודםתפסתירגע, גנזה בטענה שאינו ראוי, ואספה אותו מכל החנויות והספריות . שירי שניים מספריה — חיצומח וקוריםדברים
|
|