מבוא

עמוד:12

12 • מה שאלוהים לא יכול מיצה אפילו את איזכורי הדיונים בשאלה בפילוסופיה היהודית בתקופה שהוא דן בה, שלא לדבר על כך שאינו נוגע כלל במה שאחר הרמב"ם ; מעבר לכך, ובהתאם למגמת ספרו, גם בקטעי הפילוסופיה היהודית שוולפסון כן הביא, הוא אינו מנסה להתעמק מבחינה פילוסופית ומנקודת מבטם של הפילוסופים היהודים עצמם, מעבר לעניין מקורותיהם ומקבילותיהם המוסלמיים . על הנמנעות בפולמוס היהודי - נוצרי, כתב דניאל לסקר 11 . גם את בספרו פולמוס יהודי פילוסופי נגד הנצרות בימי הביניים, וכן במאמר שפירסם 12 , ומכל מקום עבודתו מצאתי בלתי - מספקת ; לא הגיע לכל המקורות, לפעמים ממש טעה ברוב המקרים גישתי שונה משלו . ואילו על תפיסת הנמנעות של המיסטיקנים היהודים, התרסותיהם נגד הרציונליסטים והמהפכה הכבירה שהתרחשה בנושא במחשבה היהודית של הזמן החדש, לא נכתב מאומה, ואני הראשון לבצע בתחום מחקר מסודר שיציג לפני העולם הפילוסופי והמדעי את ההתרחשות התיאולוגית המשמעותית הזו, אשר מעבר לחשיבותה כשלעצמה מטילה אור חדש לגמרי גם על העמדה הרציונליסטית ומשמעותה לזמנה ולדורות . כאן אפוא הסיפור השלם המחובר יחד של בעיית הנמנעות וגילגוליה, לאורך ההיסטוריה של הפילוסופיה והתיאולוגיה היהודית . נסיון לבדוק את בעיית הנמנעות הלוגיות מראה די מהר, גם מבחינת הפילוסופיה הכללית, כי היקפה חורג בהרבה מכפי שהיא נראית במבט ראשון – עוד בעיה פילוסופית - תיאולוגית, או לחילופין שאלה בפילוסופיה של הלוגיקה והמתמטיקה . מתברר, כי השאלה שהעלינו הינה למעשה השאלה הבסיסית בדבר הרציונליות של הדת, או : האם תיתכן כל עיקר דת רציונלית ? מבחינת הפילוסופיה היהודית בפרט, כפי שאראה במהלך הספר, לשאלת כפיפותו של אלוהים לחוקי הלוגיקה והמתמטיקה קשר הדוק כמעט עם כל הבעיות הבסיסיות במחשבת - ישראל, ביניהן : בעיית תכלית המציאות, בעיית אותיפרון והיחס בין דת למוסר, בעיית הרע והתיאודוציאה, בעיית ידיעה ובחירה, ועוד, וניתן לומר ללא גוזמה כי התשובה לשאלה האם רואה היהדות את אלוהים ככפוף לחוקי הלוגיקה והמתמטיקה, היא גם 13 תשובה לשאלה הבסיסית מהי יהדות . ירושלים, כסלו תשע"ו - דצמבר 2015 11 Daniel Lasker, Jewish Philosophical Polemics Against Christianity in the Middle Ages, New York 1977 ; idem, “Averroistic Trends in Jewish - Christian Polemics in the Late Middle Ages", Speculum 55 : 2 ) 1980 ( : 294 - 304 . 12 כמו בפירוש דברי ר' אליהו דלמדיגו בבחינת הדת, עמ' 40 הערה 57 בספרו של לסקר . כאן אמנם אי אפשר לבוא אליו בטענות, כי במהדורת בחינת הדת שעמדה לפני לסקר חסרה בקטע הרלוונטי שורה קריטית, שהוחזרה למקומה רק במהדורה שהוציא י' י' רוס על פי כתבי - יד בשנת 1984 ; מכל מקום מדובר בנקודה מהותית לשיטת דלמדיגו בפרט ולבעיית הנמנעות בכלל, כפי שיוסבר בספרי . שוב באה לידי כעת המהדורה החדשה שהדפיס לסקר ב 2007 , וראיתי שגם שם לא טרח לתקן . 13 קטעי טקסטים שונים שנכללו בעבודה ונכתבו במקורם שפות זרות, הועברו לשם הנוחות לעברית . כל התרגומים נעשו על ידי מנוסח אנגלי, גם אם המקור הוא בשפה אחרת, למעט קטע אחד של אלגאזאלי שנאלצתי לתרגם ישירות מערבית . כמה פיסקאות ביידיש הושארו בשפת המקור .

הוצאת ראובן מס בע"מ, ירושלים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר