|
עמוד:205
205 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם נשזרים בין קהילות האנושות וקניון הצריכה בצפון הודו אינו שונה מקניון הצריכה בפאתי ריו דה ז'ניירו בברזיל ; חולצת T-ה ביערות העד של האמזונס דומות לחולצות T-ה במוסקווה . מבעד לענני הדתות הגדולות במספר חבריהם, כמו הדתות המונותאיסטיות ( 5 – 6 מיליארד בני-אדם ) , עולָה בעוצמה רבה, קהילות חוצי גבולות לסוגיהן, עלייה באימוץ אורח חיים אוניברסלי, חופש תנועה משמעותי של אנשים וסחורות בין ארצות וקהילות . כל זה ועוד, מייצרים מכנה משותף עולמי בין קהילות האנושות . תהליך הפותח מבט, ראייה-הכרה חדשה של היחיד במהותו וסביבתו . d . הצורך ל"משמעות מעשית" פועלת ממש כמו המסורת הידועה, האומרת : "איש באמונתו יחיה" נהפך לעיקרון בסיסי בשאיפה לחוקי המוסר האוניברסליים, המושתת על הכתוב ב חבקוק ב, ד : "וְצַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹיִחְיֶה" וכדברי המשורר ב תהילים ק, ה : "כִּי-טוֹב יְהֹוָה לְעוֹלָם חַסְדּוֹוְעַד-דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ" . מוסדות ציבור של האנושות, כמו האו"ם, רשויות הבריאות והסעד העולמית, בתי המשפט הבין-לאומיים, הרי הם תשתיות ראשוניות ל אנושות אחת המתפקדת בעולם חיי קהילות . אלו הן תשתיות צעירות אך עובדתיות . האנושות נמצאת בחיפוש זהותה-מהותה המשתנה, לעשרות ומאות שנים קדימה . המשנה הסדורה רואה את השינוי והמעבר התהליכי מאנושות הרואה ותופסת את המציאות באופן דואלי וסיבתי, לאנושות התופסת את המציאות באופן ממשי ואמיתי . היא רואה באמונה והדתות, לא רק שלב בהתפתחות ההכרתית האנושית, אלא גם כנכס תרבותי אנושי המאשר, מחד גיסא, את קיום היחסים בין בני-האנוש כפי שהכתבים המקודשים מכוונים, ומאידך גיסא — דרך נביאי האמת למיניהם וזמניהם, אל כולנו, לחיות את שלוות הדרך עם רגעי איכויות אושר . כפי שאומר ישעיהו ( ו, ח ) : "הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ, כִּי אִם : עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט, וְאַהֲבַת חֶסֶד, וְהַצְנֵעַלֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ" . המשנה הסדורה מאמצת את דברי הנביא, מאחר שהיא מופנית לכל בני-האנוש, אם כי בראייה דואלית, כי כך היה אפשר לכוון ולהשפיע בפועל מחרדות ופחד בתקופת האלילות הקדומה . דברי הנביא קוראים לתורת מוסר אוניברסלית עקב החסר או הגריעה הקיימת באנוש כדברי שפינוזה וכאמור בהמשך, ב משנהסדורה : כללית ( אישית ) , פרק שני, שלב 1 , האומר : "הכרה באי השלמות", אשר מתוך ראייה והכרה ב"אי השלמות" נובעת
|
|