|
עמוד:81
81 הַקְדָּמָה זה מאפשר ליחיד ולחברה לחיות עם תבונה, ראייה והכרה בהירות והולמות יותר בדרך חייו המשתנה . a . ייחוד מסעו — אומר שפינוזה ב אתיקה , חלק ב', משפט 11 , משפט נסמך, 32 עמ' 139 : "מכאן נובע שנפש האדם היא חלק של השכל האינסופי של אלוהים" . לראייתה ותפיסתה של המשנה הסדורה, זוהי מהות היחיד המהווה את סך כל פעילויותיו , והיא-היא נשמתו ההולמת כפי שהוגדרה לעיל, המהווה חלק מ"רוח חיים", כמבואר בהמשך במפתח המשנה, יסודות הכרתיים ג' ו-ד' . המשנה הסדורה רואה את הנפשגוף כ"יש" אונטולוגי, כתופעה המתחוללת, משתנה ומתהווה ; ואילו את הנשמה היא מגדירה כסך כל פעילויותיה של הנפשגוף, שהיא מממשת בריאה, יצירה ועשייה בפועל של אידיאת האנוש המציאותית והאמיתית . היות שכאמור, המשנה הסדורה רואה את המציאות כאפשרית ולא כהכרחית, גם את המושג "אלוהים" היא תופסת כאפשרי בלבד, ויש אפוא לומר "אפשרי האלוהי" מבלי להגדירו . עד אופק הכרתי זה רואה ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה . מעבר למרחב האין-סופי של תופעות סופיות, כל הסבר קיים הוא מטאפורי ותאולוגי, הוא מעל הטבע, מחוצה לו . השכל האין-סופי, הלוגוס המכונן, לתפיסת אריסטו,פלוטינוס, שפינוזה ואחרים, שתופסים את המציאות באופן סיבתי ודואלי . ה משנהסדורה : אֶרֶץתִּקְוָה רואה בתפיסת מציאות סיבתית ודואלית מגבלה ועיוורון לאופק הרחב והעמוק יותר שבו התופעה רוחשת בהווה הממשי-מציאותי, הנמשך והמשתנה, כשהסיבתיות היא חלק קטן הפועל בה ואיתה, ואין בה דואליות כלל . האנוש הוא חלק מקהילה שהיא חלק ממשפחת האדם כמין חדש ממיני החי, וכאחד ממרכיבי הטבע הטובע . מסע האדם, מסעו האחד והיחיד והמיוחד, הוא כקשר שזירתי אחד במארג צבעוני משתנה על-זמני של פלא הבריאה . ראו תורתהמחוללים,הגיונותאמסטרדמיים או מורהאנכי . יש בהם הסבר מרחיב על מסע האדם, האחד והיחיד, בזמן . b . בעיון למשפט 42 , בחלק ה' של ה אתיקה , עמ' 403 , אומר שפינוזה : "החכם, עד כמה שדנים בו בתור כזה, כמעט אינו נרעש ברוחו, אלא מודע לעצמו, לאלוהים ולדברים מתוך הכרחיות נצחית מסוימת, אין הוא חדל לעולם להיות, ותמיד הוא חווה שביעות רצון נפשית אמיתית" . המשנה הסדורה, בכל יסודותיה
|
|