מַפְתֵּחַ: היכל טרנסצנדנטי־אימננטי — עשרה יסודות הכרתיים

עמוד:165

165 עשרה יס וד ו ת ה כרת י י ם חומר — המשנה הסדורה רואה ומכירה בחומר כרוח וברוח כחומר, חד המה . 79 החומר הינו אנרגיה, פעילות תנועתית אונטולוגית . הגופנפש הוא בעל איכויות תנועה המאפיינות פעילויות חיים . כל פעולה היא אגד של כ- 20 אפיוני חיים, כמבואר ב תורתהמחוללים , ואיכויות תנועות חיים אצל מין מן החי הן בעלות איכות יחסית איכותית בשילובן ההדדי, לעומת איכויות תנועות חיים באבן או סלע או גרגיר חול . ביסוד ג' "חיים" הם אפשרות חיבור בין חומר ורוח עם מנעד רחב של איכויות תנועה פעילות, של תנועתיות מסוג חיים . אפלטון האתונאי אומר ל קליניאס ב כתביאפלטון , כרך רביעי, החוקים י', עמ' 333 : "טיבה וכוחה של הנשמה, לא משאר בחינות ולא כל שכן מבחינת התהוותה, שהרי היא מן הראשונים, וקדמה לכל הגופים, והיא-היא הסיבה העיקרית לחילופיהם ושינויי דמותם של הללו", ומוסיף ( שם, עמ' 338 ) ואומר : "והדבר שנקרא 'נשמה', הגדרתו מה היא ? . . . התנועה שמסוגלת להניע את עצמה ? . . . ראשית התהוותם והנעתם של כל הדברים שישנם והיו ויהיו" . לראיית המשנה הסדורה, הנשמה של היחיד או נשמת הקהילה היא מהותה של הנפשגוף, סך כל פעילויותיה ההוֹווֹת בהווה הנמשך והמשתנה , ופעילויותיה הן אונטולוגיות בממשותן המציאותית . פעילויותיה הן "יש", כחומר-אנרגיה בעל איכויות אפיוני פעולה קונקרטיים- סובייקטיביים . לפיכך, הנשמה, מהותה של הנפשגוף, פעמים אפשרי שתניע את מחשבותיה להתפשטות והשפעה אדירה באופן ישיר ועקיף על ה"תודעה כללית" במציאות אנושית, שבה משתתפים כל בני-האדם ( דומה למה שפיתח קרל גוסטב יונג במושג ה"לא מודע הקולקטיבי" ) . ב מאמרקצרעלאלוהים,האדם ואושרו , חלק שני, הקדמה, סעיף ( 2 א - vi ) , עמ' 142 , אומר שפינוזה : "ידיעה, אידיאה וכו' זו של כל דבר פרטי הבא לידי מציאות ממש, היא-היא, אומרים אנו, הנפש של כל אחד מן הדברים הפרטיים" . גם המשנה הסדורה רואה את קיומה של האידאה המשתנה והאמיתית הווה בחומרוח חיים, בנשמה היחידנית ההווה ופועלת באופן של נפשגוף, הקיימת במציאות כסובייקט אנושי שהוא בחזקת "יש" . שפינוזה , ב אתיקה , חלק ב', משפט 13 , עיון, עמ' 141 , מחזק את בסיסי הראייה הנפרסים ביסודות ג' ו-ד' של מפתח המשנה ואומר : "כי מה שהראינו עד כה הם דברים משותפים ( כללים ) לגמרי, שאינם מתייחסים לבני האדם יותר מאשר לשאר הישים היחידים, שכולם בעלי נפש, אם גם בדרגות שונות, שהרי מכל דבר יש באלוהים בהכרח אידיאה, שאלוהים הוא סיבתה באותו אופן

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר