|
עמוד:280
280 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה האהבה על כל אופניה, סוגיה וטעמיה, ואשר משתתפת בכל תופעות הטבע, כמוסבר לעיל . מתנה גדולה היא לחיות ולחוות את דרך רגעי החיים כסימפוניה בלתי נפסקת גם של אהבה — זוהי הגשמה פעילה . אין הכוונה כאן שיש הגשמה פעילה אחת, כמו רגש וטעם האהבה, אלא הגשמה פעילה המתרחשת ורוחשת בהרבה פעולות ופעילויות של יחיד האדם או בתופעות בכלל . b . אומר חסדאי קרשקש בספרו אורה' , מאמר ב', כלל ו', פרק א', עמ' נד ( ה ) : "בהכרח אהבת הטוב משיג עצמו לשלמותו, ויתחייב מזה שכל אשר יהיה השלמות יותר גדול יהיה האהבה והערבות בחפץ יותר גדול", וממשיך ומסביר לקראת סוף הפרק, בעמ' נו : "התכלית האחרון לתורה שהיא האהבה והעבודה האמתית . . . כי העובד האמתי לא יפנה אל תועלתו אלא אל העבודה" . שפינוזה למד את כתבי החכם קרשקש הדואלי סיבתי, הרואה ומכיר באהבה ערך עליון לתפיסתו, ואילו לתפיסת המשנה הסדורה, האהבה היא סוג של רגש יסודי אונטולוגי, והמשנה הסדורה רואה בו יסוד הכרתי אנושי באנרגיית חיותו ומשכו המשתנה . המשנה הסדורה מאמצת ומסכימה עם ההבחנות של קרשקש של אהבה מעשית תכליתית אשר מגשימה בפועל את אהבתה לחיים רוחשים, תנועתיות חיים, "רוח חיים" המגשימה את תכליותיה המשתנות, את אוסף אהבותיה וייחודיות אהבתה הפעילה . אומנם המשנה הסדורה אינה רואה מהיבט אלוהי אפשרי כלשהו, כפי שרואה ומסביר החכם קרשקש, היות שהמשנה הסדורה, מעצם הגדרת מהותה, מתבוננת במציאות הממשית והאמיתית, מהתבונה, מראייה-הכרה אנושית בהירה וצלולה התופסת את המציאות הממשית, תופעות המגשימות פעילות במרחב . המרחב הוא-הוא המידע הרוחש על פעילויות אפשריות . מרחב של יחסים פועלים, משמעויות פועלות, מרחב אונטולוגי, מרחב אימננטי מלא במשמעויות פועלות . לפיכך, הרי שבכך תרחב ותתפשט לכל עבר גם אהבה, לנפשם-מהותם של אחרים וסביבתם . כל אחד על פי איכות עבודתו, וככל שמספר ומשך מנעדי איכויות אהבתו יגדלו, כך יחפוץ להגשים בפעילויות בפועל, הגשמה של מהותו ההולמת ומשתנה . a . הרמוניה — יש במילה "הרמוניה" גם סוג של דִימויי קול, הטבע מדבר 128 ושח, ה"ישים" משוחחים זה עם זה, מקיימים יחסים, משמעויות פועלות,
|
|