|
עמוד:254
254 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה "מסתבר שכמנת אלוהים באה הסגולה הטובה למי שתבוא" . המשנה הסדורה רואה ומכירה בסגולה הטובה, התבונה, כתפיסת מציאות ממשית והולמת, המקנה ליחיד והקהילה את יכולת הראייה וההכרה של המציאות הממשית והאמיתית, הרוחשת והווָה . למשל : בתופעת האדם במנעדי איכויות של רציות, חושים-חושניות, רגשות-ריגשות השלובות בהיפעלויות, התרחשויות אנושיות, אשר משביחות ליחיד והקהילה את איכויות אושרם . האדם היחיד יכול לפעול מדרגת ההכרה השלישית כפי ש שפינוזה מגדירה, כאינטואיציה טבעית אמיתית, הדומה להגדרתו של סוקרטס , ומצב זה יוביל את עצמו או את קהילתו לרגעי משך מנעדי איכויות אושר משובחות וטובות יותר . מתודת לימוד המשנה הסדורה מאפשרת ליחיד לייצר מתוך עצמו נביעה פעילה של סגולות טובות . במצב של פעילות הנובעת מסגולה טובה ואמיתית, האדם נמצא במצב של משך איכות "אושר" פעיל, לא מודע ברוב המקרים ומודע במקרים מועטים . במצב של מודעות, האנוש חווה את ההוויה הרוחשת כשלווה על- זמנית, נטולת חרדה ופחד או רצון או כמיהה ל"יש" כלשהו, מצב של השלמה הולמת עם ההוויה . הטבע הטובע האלוהי האפשרי, רוחש בהוויות התופעות הרוחשות, באין-סוף תופעות סופיות שבמרחבן "יש" האנוש, האדם היחיד והקהילה האנושית . היות שהמציאות הממשית היא אפשרית, הרי גם ליחיד והקהילה עומדת האפשרות להשיג ולחוות את הסגולה הטובה, התבונה הרוחשת ב"רוח חיים" באופן מודע ולמשך ארוך ואיכותי יותר . המשנה הסדורה רואה את הסגולה הטובה כחלק ב"רוח חיים", באותה אנרגיית החיות המעצימה ומרחיבה את התמד ועוצמת חיותו של כל "יש" שהוא באופן הולם . 14 . כפי שאומר אפלטון בשם סוקרטס ב פוליטיאה, חלק ט' ( כתבי אפלטון , כרך שני, עמ' 516 ) : "כי הטוב והצדיק ביותר הריהו המאושר
|
|