|
עמוד:363
363 א י ד אה א ונטו ל וג י ת-ט ר נ סצנד נ ט י ת ברור ואינו בהיר, כדאי דווקא לפעול להבהירו . הכול אפשרי, היחיד ימצא עצמו בוחן ובודק את מציאותו בחיי קהילה קונקרטית . יבחן את "טעם משך חיי קהילה", יראה את עצמו, יבחן את עצמו . אפשר שיישאר ואפשר שיעזוב, יחליף קהילות . דווקא במצבים קשים אלו, ראוי לו לאדם לקבל כוח חיות מסביבה חברתית אוהבת ומחבקת, המחזקת ומעצימה את חיותו, התומכת בדרכו, כאמור ביסוד העשירי " אהבה היא טעם חיי אנוש " . לאהבה יש טעם, ולקהילה יש טעם . גם חוש הטעם הוא במנעד ייחודי הן ליחיד הן לקהילה הקונקרטית . a . מימוש אידיאת — הגשמה פעילה , הרמוניות — זהו השלב המעשי שבו 168 הקהילה מגדירה את ייחודה, קובעת חוקה לכל חבריה ובוחרת את נציגי הקהילה לתקופה מוגבלת ( להרחבה ראו בייחוד בביאור 176 ובמשנה השנייה עצמה בהמשך ) . b . מימוש אידיאת חיי קהילה — במשפט 15 , שפינוזה טוען ב אתיקה , חלק ה', עמ' 379 : "מי שמבין את עצמו ואת רגשותיו באופן בהיר ומובחן אוהב יותר את אלהים, והוא מרבה יותר לאהוב אותו ככל שהוא מרבה יותר להבין את עצמו ואת רגשותיו" . זוהי גם מטרת ה משנהסדורה : כללית ( אישית ) , וכן של משנה סדורה : עולםחייקהילות ונגזרת ב', משנה סדורה : עולם חיי קהילה, אחת . להבדיל מ שפינוזה הרואה באהבת אלוהים כשיא התכלית האנושית, בהיותו סיבתי ודואלי, המשנה הסדורה רואה את האלוהים כאפשרות בלבד . לראייתה, יש רק טבע טובע, תופעות חדשות על פני תופעות קודמות המתקיימות באופן סימולטני במרחב של אין-סוף אפשרויות, כלומר הכול אונטולוגי, הווה רוחש ומתרחש עם אין-סוף תופעות סופיות . להבדיל מ שפינוזה , היחיד והקהילה יהיו אוהבים יותר ומחוברים יותר עם מהותם ההולמת, עם סך כל פעילויותיו של היחיד ופעילויותיה ההוֹווֹת של הקהילה . מהותם מכילה אפשרות קיומית הרוחשת בעולם חיי קהילה . האדם הוא חי חברתי, הזקוק לשמר את חיותו גם 168 חיי קהילה ) 2 . הגשמה פעילה, הרמוניות ( מימוש אִידֵיאַת
|
|