הַקְדָּמָה

עמוד:123

123 הַקְדָּמָה תִּקְוָה , לחלק א' של ה אתיקה , "על האלוהים" של שפינוזה, בהגברת והשבחת הרגעים של אושרו של האדם החי על פני האדמה הזאת, לפי סטנדרטים של אושר הנבדלים משל שפינוזה . בהווֶה ומשתנה — ב אתיקה , בחלק הראשון, עיון למשפט 15 , עמ' 92 , אומר 65 שפינוזה : "הואיל ואין אומנם בטבע חלל ריק ( ועל כך גם במקום אחר ) , אלא כל חלקי הטבע חייבים להתאים זה לזה באופן שלא יהיה חלל ריק, נובע עוד, שחלקי הטבע אינם יכולים להיות נבדלים זה מזה ממש : כלומר, נובע שהעצם הגופני, באשר הוא עצם, אינו ניתן לחלוקה" . המשנה הסדורה מאמצת את הראייה-הכרה הזאת, ומוסיפה עליה את הדברים האלה : המדע היום, הידע האנושי, עדיין לא רואה ומבין את משמעויות ההמרה בין מסה ואנרגיה במרחב, הקיים בין הקווארקים והגלואונים ( Gluons ) במרחב האנרגטי של הפרוטון או הנֵיטרון . תורתהקוונטים מכתיבה מתוכה את קיום האנטי-חומר, במובן זה שיש סוג אנרגיה אשר לא ברורה לנו, שאיננה מדידה על פי אמות היחסים הידועים והקיימים . התורה הזאת היא בעלת טבלה סטנדרטית שאינה מתחשבת בגרוויטציה כפי ש תורתהיחסותהכללית של איינשטיין טוענת ופועלת . המדע כיום מגדיר את היקום ברובו כמורכב מאנרגיה אפלה ומחומר אפל ( כ- % 95 מהמרחב ) , אשר אינם מדידים ותכונותיהם אינן ידועות עדיין בשדה אופק הראייה המדעית האמפירי שלנו . אנו נאלצים להכיר בקיום מסה זו מתוך ההפרשים העצומים בין המסה המשוערת של היקום לבין המסה הנראית . היות שהמציאות הממשית נמצאת בשינוי נמשך, גם התופעה הקונקרטית היא בשינוי מתמיד . אנוכי, יהודה, יחידני, האוחז בזהותי היחידנית המשתנה והרואה את מציאות התופעות המשתנָה . מתוך התבוננות זאת, מתודת המשנה הסדורה בנויה באופן המציע ליחיד או לקהילה לחיות בעולם מלא, משתנה והרמוני, כהוויה פעילה, עולם של יחסים פועלים, של פוטנציאלים אפשריים, של מציאות אפשרית עם פחות חרדה ופחד . המשנה פועלת באופן דינמי במארג החי של היחיד והקהילה במרחב, המלא ביחסים פועלים, במשמעויות הפועלות באין-סוף תופעות סופיות . להרחבה ראו הגיונותאמסטרדמיים : פנומנולוגיהשלההכרה .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר