|
עמוד:122
122 מ ש נ ה ס דו ר ה : אֶרֶץ תִּקְוָה b . מנעד הה כ ר ה ה אפ יסטמ ולו גי האנושי נפתח עם התפתחות ו האקספוננציאלית-אבולוציונית של האדם, בהתפרצות המידע לכל עבר, בגילוי ופיתוח הפס הרחב הרב-כיווני בטבע הסובב . מחד גיסא, אנו כבר מצויים בעידן של יציאה למרחבי החלל והיקום, ומאידך גיסא — של ראייה-הכרה שרגעי איכות אושרו של היחיד קשורים למצב היותו עם עצמו בזיקה לטבע ולתופעות הסובבות אותו . הרחבת אופקי הראייה-הכרה של האנושות נעשית במשנה הסדורה כבר בתחילתה, ב"מפתח המשנה", המורכב מ- 10 יסודות הכרתיים ( פוסטולטים ) , הבונים ומציירים מרחב דינמי מופשט ופתוח . המשנה רואה קשרי תלות הדוקים בין היסודות ההכרתיים, וקיימת דינמיקה במרחב היסודות . היכל היסודות משמש אכסניה פתוחה לשלוש המשניות . c . המשנה הסדורה עוסקת בעולם המציאותי-ממשי, ולפיכך יחסה לקטגוריות דתיות של האלוהות, המיוצגת בכתבי הקודש של הדתות המונותאיסטיות בתיווך כוהניהן, מוגדר ביסוד הכרתי ח' במפתח המשנה, האומר : "לאמונה ולדתות משמעות מעשית במסע האנושות" . הווה אומר : א . דתות המונים הן עובדה חברתית שאינה ניתנת להפרכה . ב . לפי יסוד א' במפתח המשנה, האומר : "יש משמעות לכול", הרי אמונה ודתות הן חלק ממשי, אמיתי ונושא משמעות של ה"יש" במסע האנושות . ג . עקב ידיעתנו על שינויים ותמורות בדתות ובאמונות של בני-אנוש, הגורמות מחד גיסא להרס ומאידך גיסא לצמיחה ולראייה-הכרה חדשה מאחדת, המצמצמת ומקטינה את הצורך בערב-רב של חוקים — איחוד זה פותח את הראייה וההכרה ליחיד, לחברה ולתופעות עצמן . המשנה הסדורה רואה משמעות מעשית במסע האנושות, בהתבגרותה של האנושית עצמה וב בניית אתיקה משותפת לכל האנושות העומדת בזיקה הדוקה לתופעות טבעיות . לא בכדִי מעלה המשנה ביסוד ט' את הגלוי עם הנסתר : " האנושות היא מסע גילוי בזמן " . המשנה הסדורה מעצבת את מרחב הראייה עד קצות ההוויה הנראית באופק ההכרה : עד גבול ההוויה הנראית, עד האלוהות האפשרית אבל אינה הכרחית . המשנה הסדורה, על כל מרכיביה, מדברת בלשון אדם, אל בני-אדם, ורואה באנושות סוג מסוים מיוחד של "יש" בעולם הטבע האלוהי האפשרי . האנושות היא "מסע גילוי בזמן", גילוי עצמה במשך ההווה בזמן, גילוי האמת ( בדומה להגדרות של היגל ) בכך בוחרת, ממשיכה ומוסיפה ה משנהסדורה : אֶרֶץ
|
|