הורות - ללא רגשות אשם

עמוד:13

הקדמה 13 הפכו לבעלי ידע תיאורטי נרחב . אולם למרבה הצער, למרות ההיצע והידע ה ו ר ו ת - ל ל א ר ג ש ו ת א ש ם התיאורטי שההורים רוכשים, למרות האהבה והדאגה לשלום ילדיהם והרצון העז לחנכם לערכים חשובים ולמיצוי הפוטנציאל הטמון בהם ) והפוטנציאל קיים בשפע ( , במבחן המציאות רבים מאיתנו נכשלים בחינוכם של ילדינו . כמעט בכל משפחה גדל לו היום ילד המסרב לשתף פעולה עם הוריו, נוהג להתחצף ולהפגין חוסר כבוד לאנשים הסובבים אותו, אינו מבצע את חובותיו הלימודיות, מצפה שהוריו יעשו כמעט הכול בשבילו גם כאשר הוא מסוגל להיות עצמאי, ומפגין לעיתים התנהגות תוקפנית ואף אלימה כאשר אינו מקבל את מבוקשו . חוסר האונים ההורי מעורר תהיות ושאלות בקרב הורים ומומחים רבים, המנסים לענות על השאלה - היכן טעינו ? כיצד קרה שההורה הישראלי איבד את יכולתו להשפיע על ההליך החינוכי ? כיצד אבדה סמכותו ? הסמכות ההורית לא אבדה לה ככה סתם . לאנשי המקצוע והטיפול היתה תרומה משמעותית לתהליך כרסום הסמכות החינוכית . במהלך שנות השישים של המאה ה - 20 החלו לחדור לציבור גישות פסיכולוגיות שהעמידו את הילד במרכז ההוויה המשפחתית . המשמעות היתה כי על ההורים לטפח את ילדם בדאגה ובאהבה בלא להציב לו גבולות, וכך יגדל להיות אדם סקרן, ערכי, המסוגל להתמודד עם קשיים . בעקבות גישות נאיביות אלו, התאפיינו שנות השבעים בגינוי הסמכות ההורית על ידי לוחמים למען זכויות הילד . אלה טענו שהסמכות ההורית מעכבת את ההתפתחות של הילד ואף איננה אתית – שכן לילדים יש זכות מוסרית לעשות ככל העולה על רוחם, גם אם הדבר מנוגד לרצון הוריהם . הורה טוב נדרש להיות מקבל, לא שיפוטי, לא דורש ולא מעניש . בעקבות תיאוריות חינוכיות אלו, המונח ”סמכות הורית“ הפך למונח מוקצה בעולם המערבי . למרות שמחקרים הראו שוב ושוב כי לגישות מתירניות אלו אין בסיס עובדתי ואין השפעה הורית רצויה, עד היום בקרב אנשי מקצוע רבים הפעלת סמכות הורית נתפשת ככישלון הורי וכנוקשות . גישה זו מקשה על ההורה להציב גבולות – בעיקר במקומות ציבוריים, מתוך חשש שייתפש על ידי הסובבים אותו כמי שפוגע בילד ולא כמי שפועל למענו . ברצוני לומר בקול רם וברור : סמכות אינה מילה גסה ואינה שוות ערך לנוקשות . הנחת העבודה הטמונה בבסיס ספר זה גורסת כי לא ניתן לחנך את ילדינו ללא סמכות הורית . כל האהבה והנתינה שבעולם לא יחליפו את הצורך בסמכות הורית כתנאי בסיסי לחינוך נכון, יעיל ורגיש של ילדינו . סמכות הורית היא אינה ההיפך מרגישות, וכאמור אין פירושה נוקשות והעדר

אגם הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר