מבוא

עמוד:13

מבוא | דרורה פריצקר | 13 המאפיינות אותה עשויים להגביר את הסיכוי שהלומדים יאמצו עקרונות של למידה עצמית בהמשך דרכם כמורים ויישמו אותם בבואם ללמד . המאמר הנרטיבי של דרורה פריצקר, "על ראשית ועל אחרית : סיפורו של מסע – להתנסות ולהרגיש : למידה עצמית משתפת באקדמיה", חותם את הספר . במאמר זה העורכת ומרכזת המחקר של התכנית מבקשת להאיר תחנות מסע במהלכה, בדגש על שאלות, תהיות ומשוכות שנקרו בדרך . רוב המאמרים בספר מציגים גישה איכותנית - פרשנית, מרביתם איכותנית - נרטיבית ומיעוטם גישה כמותית - משולבת . הגישה האיכותנית - פרשנית מתבססת על ההנחה שיש ערך בתיאור ההתנסות בדרך אובייקטיבית, משמע כהתנסות שקיימת לעצמה, וכי על החוקר להתאמץ להכירה ( שלסקי ואלפרט, 2007 ) . לעומת זאת, הגישה הנרטיבית מבקשת לחשוף את המשמעות הסובייקטיבית שהמשתתף נותן להתנסויותיו ולהאירן מתוך עולמו ומנקודת מבטו ( פריצקר, 2000 ) . הגישה הכמותית משקפת עמדה פוזיטיביסטית השואפת לנטרל עמדות ערכיות ביחס למושא המחקר ולשמור בקפידה על מהימנות ותוקף ( שלסקי ואלפרט, 2007 ) . שילובן של גישות אלה עשוי להאיר את הלמידה העצמית ולהרחיב את הבנתה, לא רק כהתנסות העומדת בפני עצמה, אלא גם באשר ליחסי הגומלין המתקיימים בה . שילוב של גישות מחקר עשוי ליצור אינטר - סובייקטיביות בתוצאות החקירה ( פריצקר, 2000 ) ולבטא את היחסים הנבנים בין לומדים ועמיתיהם לבין לומדים ומרצים בזיקה ללמידתם העצמית . המרצים, שהיו אוטונומיים לעצב ולבנות את דגמי הלמידה העצמית שהם יישמו, היו עצמאים לבחור את מתודולוגיית המחקר שברצונם לאמץ לחקירת דגמי הלמידה העצמית שפיתחו ואת היעדים שהשיגו באמצעותם . כמרכזת המחקר של התכנית הניסויית, ראיתי ערך מוסף בכך שחקירתה של סוגיית הלמידה העצמית תיעשה על ידי מרצים מתחומי דעת שונים, אפילו אם הם בעלי השקפת עולם מתודולוגית שונה . ערכן המוסף של נקודות מוצא שונות בחקירה הוא בכך שיש להן יכולת להרחיב את הפרספקטיבה של המושג למידה עצמית ולהתירו מעמימותו . מתוך מחויבות אתית הוקפדה לאורך הספר השמירה על האנונימיות של משתתפי המחקר ( סטודנטים ומרצים ) והם הוצגו בשמות בדויים או במספרים . לסיכום, הספר חושף את נושא הלמידה העצמית על מורכבותו ועל מכלול הסוגיות המשיקות לו ומציע את היסוד העצמי המשתף כעיקרון מנחה של למידה עצמית . מומלץ לאמץ עיקרון זה באקדמיה כדי לסייע ללומדים להיעשות מורים של עצמם ולתפקד ככאלה . בהציגו סימני דרך ליישומה של למידה עצמית

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר