מבוא

עמוד:12

12 | להתנסות ולהרגיש : למידה עצמית משתפת באקדמיה התלבטויות שחוו מרצים מקצועיים בניסיונם ליישם מתכונת של למידה עצמית בשיעוריהם . ניתוח הסוגיות השונות נדון ברמה סובייקטיבית ואינטר - סובייקטיבית כדי להציג כיוון מחקרי פרשני, היוצא מעולמם הפנימי של משתתפי המחקר, וכדי להאיר את תפיסותיהם כבני אדם שחוו התנסות שונה מזו המוכרת להם . במאמר "חוויית הלמידה העצמית מנקודת המבט של משתתפי התכנית הניסויית" דרורה פריצקר ובת - אל בל בוחנות את מהותה של חוויית הלמידה העצמית על מאפייניה מנקודת מבטם של משתתפי התכנית הניסויית – מרצים וסטודנטים . בעקבות ממצאי המחקר, המצביעים על כך ששני המישורים, המעשי - אישי והשיתופי - חברתי, הם שהקנו ממד חווייתי ללמידה העצמית, על אף שהם פעלו בכיוונים שונים, נדונות מסקנות המתייחסות למרכיבים כמו אי - ודאות, טעות וכישלון, כמרכיבים טבעיים הנלווים ללמידה עצמית, שאינם מכשול להצלחה אלא שלבים בדרך אליה . המאמר "מה הם מרגישים ? מורכבות רגשית בלמידה עצמית" מתחקה אחר אפיוניה של המורכבות הרגשית שנלוותה ללמידתם העצמית של פרחי הוראה ושורשיה, כפי שהשתקפה בנרטיבים שלהם . המחַברות, דרורה פריצקר ורחל עמיר, מזהות שלושה נופי מורכבות רגשית עיקריים בלמידה עצמית : מורכבות רגשית חיובית, מורכבות רגשית שלילית ומורכבות רגשית משתנה ומאירות את מרכיביו של הדגם האינטראקטיבי – הֶקשר, תוכן, למידה ותהליך – כבעלי יכולת לחשוף את שורשיה של המורכבות הרגשית אצל הלומדים בלמידה עצמית . במאמר "'על מה תרצי לשוחח ? ' לקראת הדרכה פדגוגית שונה" מרַכז התכנית אליעזר יריב מציג מנקודת מבטו תובנות על אודות הדרכה פדגוגית במכללה, מתוך ניסיון לגוון את שיטותיה ובהתייחסות לשאלות : כיצד יש לערוך מהלכי שינוי במכללות ? וכיצד להכשיר מורים ללמד בבתי ספר של המאה ה - 21 ? במאמרה "לומדים ללמד ללמוד : מחקר מעקב על התכנית הניסויית ללמידה עצמית בקרב פרחי הוראה" אנאבל ליפסיק - פרידלנדר בוחנת את ההבדלים בתפיסות של המושגים : 'למידה', 'מסוגלות עצמית ללמידה' ו'הערכת המשמעות של הסביבה הלימודית' בין פרחי ההוראה שהשתתפו בתכנית הניסויית במכללה האקדמית לחינוך גורדון ובין אלה שלא השתתפו בה ולומדים במכללות לחינוך אחרות . כמו כן, נבחנים הבדלים בין פרחי הוראה בשנה א' לפני השתתפותם בתכנית הניסויית לבין אלה בשנה ב' לאחר השתתפותם בתכנית . ממצאי המחקר מלמדים כי חשיפה ללמידה עצמית, אימון והכוונה לשימוש במיומנויות

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר