מבוא

עמוד:11

מבוא | דרורה פריצקר | 11 המאמר "מבעד לעדשת הלמידה העצמית : הוראת קולנוע ככלי חינוכי - טיפולי" מציג דגם למידה המתמקד בשאיפה ליצור חוויה לימודית שתביא לשינוי זווית הראייה של הלומדים הן לגבי כוחו של הקולנוע בחדר הכיתה ותפקידו והן לגבי כוחו של הלימוד העצמי ותפקידו . במאמרה גילה שחר מתארת את תכנון הדגם, מבנהו ותהליך הטמעת עקרונותיו המנחים בשיעוריה, מסיקה מסקנות ומעלה תובנות בעקבות התהליכים שנוצרו . במאמר "בדרך מ'היה עם מי לדבר' ל'יש עם מי ללמוד' – חוויית הלמידה השיתופית בקבוצה המתוקשבת" ורד פרידמן ודרורה פריצקר מתארות את המעבר מתחושה של אי - שיתופיות שהייתה ללומדים בקורס המקוון קודם שיבוצו בתכנית הניסויית אל דגם חדש שנבנה במטרה להדק את העבודה השיתופית בלמידה מקוונת ולחזקה באמצעות הגברת מעורבות ואחריות אישית של הלומדים בפורומים הקבוצתיים . במאמר הכותבות בוחנות את הממצאים המצביעים על מאפיינים דואליים של למידה שיתופית ומסיקות מסקנות מהם . מסעה האישי של ארנת טורין נושא את השם המאתגר "התרוששות : כרוניקה של כישלון בהפעלת למידה עצמית" ושוטח בפנינו את מה שמקובל פחות לחשוף במושבותינו – נרטיב של כישלון . המאמר מתאר את ההפעלה של למידה עצמית ב"קורס העשרה למצטיינים" ואת הקונפליקט המתמשך שהתעורר במהלך השיעורים . השאלות : מדוע זה קרה ? והאם המקרה הוא מקרה פרטי או שמא הייתה זו דינמיקה צפויה מראש במצב שבו נותנים את המושכות לניהול הקורס בידי הלומדים ? שאלות אלה נדונות במסעה האישי של ארנת טורין באמצעות המושגים 'מוטיבציה', 'לחץ' ו'מעורבות', כשהדיון מקבל ממד מיוחד שכן הלומדים הם סטודנטים מצטיינים . השער השלישי : רשמים - התבוננויות רבות פנים מציג מגוון התבוננויות של ההתנסות בלמידה עצמית, המשקפות נתיבי חקירה והערכה של התכנית הניסויית מנקודות תצפית שונות . מאמרה של צפורה אשרת, "מאפייני התנגדות לשינויים בהוראה ובלמידה", מתאר חששות והתנגדויות של מרצים ושל סטודנטים להחליף דימויים ישנים בחדשים, לוותר על סמכות לטובת שותפות ולנטוש את הישן והמוכר לטובת העמום והבלתי צפוי . אלה יובאו מנקודת מבטה כראשת המכללה, כשבתוקף תפקידה נחשפה להתנגדויות הכרוכות בהוצאת התכנית הניסויית של למידה עצמית מן הכוח אל הפועל . המאמר "סוגיות ודילמות שבדרך" מסכם מחקר שבו עורכת הספר דרורה פריצקר בוחנת משוכות שנקרו בדרך בדמות של שאלות, של דילמות ושל

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר