1. מבוא

עמוד:14

אנו חיים בתקופה של עלייה מהירה בשיעור בעלי התארים האקדמיים, של שיפור עקבי ברמת החיים ובתוחלת החיים ושל מפץ של יזמויות והמצאות . עושה רושם שהמדע מצליח מאי ‑ פעם וההשכלה הגבוהה פורחת . אבל התמונה הזאת מתעתעת . האקדמיה העולמית נמצאת במשבר העמוק בתולדותיה . זהו משבר כלכלי, אינטלקטואלי, ארגוני, ערכי וחינוכי, והוא אינו תקלה או בעיה זמנית . המודל האוניברסיטאי המסורתי, ששורשיו נטועים בימי הביניים, נמצא בתהליכי שחיקה מתקדמים ומגלה אותות מצוקה משום שהוא כפוף, כמו מודלים מסורתיים אחרים בתקופתנו, לשינויים מבניים . אנו בעיצומה של תקופת מעבר, שבה הישן כבר לא מתאים והחלופה רק מתחילה להיבנות, מתוך דינמיקה חיכוכית . למרות שמשבר המוסדות להשכלה גבוהה עומד בשנים האחרונות במוקד השיח בקהילה האקדמית וכבר הניב אינספור מאמרים, דוחות וספרים שעסקו בסוגיה, ממדיו האמיתיים והשלכותיו הדרמטיות נסתרים מעיני רוב הציבור ולמען האמת גם מעיניהם של רוב המדענים והמרצים בעולם . האקדמיה נמצאת עדיין בהכחשה, מרמה את עצמה ואת הציבור, ולכן מתקשה להבין את המצב לאשורו ולהגיע להחלטות מושכלות ואמיצות . מטרתו של ספר זה היא להרכיב תמונת פאזל פנורמית של מצבם של המוסדות להשכלה גבוהה ברחבי העולם . אולם אין זה רק מסמך ביקורתי, שנועד לפקוח עיניים בעידן של בין השמשות, אלא גם תחזית אופטימית ובמידה מסוימת המלצה למודל רענן של מחקר והשכלה, המתאים למאה ה ‑ 21 . המין האנושי הולך ומתקרב לנקודת מפנה היסטורית, שבה הבועה האקדמית הסגורה תיפתח לחלוטין, המוסדות להשכלה גבוהה יאבדו את המונופול, וגם הקריירה המדעית תעבור שינויים מרחיקי לכת . לפני שניכנס לעובי הקורה חשוב לנו להדגיש לקוראינו מספר נקודות :  הספר עוסק בתופעות הבולטות והשכיחות באקדמיה העולמית, בעיקר במדינות המדע המובילות, ולא בניואנסים האופייניים לכל מדינה ולכל מוסד .  בהערות השוליים הרבות, השזורות בדפי הספר, מופיעות לא רק האסמכתאות ( מראי מקום ) לנתונים ולתובנות המופיעים בטקסט אלא גם ספרות מקצועית שנועדה להרחיב את היריעה . במובן זה הספר מהווה גם אוסף של מקורות חשובים שיכולים לשרת כל דיון על מצבה הנוכחי ועל עתידה של האקדמיה .  יריעת ספרנו ארוכה יחסית לספרי עיון סטנדרטיים ( ועם הקוראים הסליחה ) , אבל לא מהטעם שניסח הסופר מארק טוויין במכתב לחברו : "הייתי כותב לך מכתב קצר יותר, אך לא היה לי זמן" . למעשה, הסיבה כאן הפוכה . אחרי מחקר וכתיבה שארכו שלוש שנים, ניסינו לתמצת לקורא ככל יכולתנו תמונה מורכבת של מערכת מורכבת, בתקופה מורכבת . כל פרק עוסק בהיבט אחר 14  כל שקרי האקדמיה

משכל (ידעות  ספרים)


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר