|
עמוד:10
סוגיות בנוסח המקרא ובפרשנותו | 10 In Rabbinic Literature… we have an unexhausted mine for the textual criticism of the Hebrew Bible . עיסוקו בנושא, כי הערכתו של אברהמס יש בה הרבה מן ההפרזה . אף עללכל מי שכיום ברור במיוחד לאור מיעוט החומר, עדיין יש בספרות חז"ל כדי לתרום לחקר נוסח המקראפי כן . הקדום ( כולל החומר ממדבר יהודה ) המצוי ברשותנו או בדרשות הבנויותכידוע, הסטיות מנוה"מ משתקפות בספרות חז"ל בשתי צורות : במובאות יבות גדולה יותר לסוגרבה של צדק, חשלכאורה על נוסח שונה . החוקרים מייחסים, במידה השני . במקרה של ציטוט שונה קיימת תמיד האפשרות, שלפנינו תוצאה של שיבוש מעתיקים ותו לא . מאידך גיסא, כאשר הנוסח הסוטה עולה ( גם ) מתוכן הדרשה, אנו עוסקים במחבר עצמו ; קשה להניח שהחכם ייסד את דרשתו על פסוק מוטעה, ומסתבר לכן שזה היההדרשה ואכן, הדיון בהערכת השינויים מנוה"מ ( להלן : החילופים ) המצויים בספרות 5 . המקרא שלונוסח 6 , חז"ל נסב בעיקר על חילופים שעליהם מיוסדת הדרשה . וזה גם נושא דיוננו הפעם "ראשונים",גאונים"ו כבר בדיוניהם של קדמונים, "מרבית השאלות שנדונו במחקר על של דעותיהם בשאלה שאנו דנים בה יש בה כדי לתרום לליבוןו"אחרונים", וסקירה קצרה הנושא . אפטוביצר הקדים לחיבורו החשוב מבוא, הדן בתולדות המחקר ובשאלות אולם ההערכהמתודולוגיות אחדות . רשימת החכמים שהוא מציין להם במבוא מרשימה ממש, ודי ושקול יותר . אסור גםלגבי כמה מהם וכן גם הדיון המתודולוגי עדיין מחכים לטיפול יס . לשכוח, כי מאז חלפו כשמונים שנה, וכמה חכמים נזקקו בינתיים לנושא הדיון בשאלת ערכם של חילופי נוסח המקרא בספרות חז"ל לא היה נעדר רגשות . באופן טבעי ו בשאלה אנשים דתיים, בני בית בספרות הרבנית, שמציאותם של חילופיהיו החוקרים שטיפל מןכבלתי מהימנות עדויות מתרגום השבעים,פרובלמטית עבורם . הללו יכלו לדחותנוסח היא ירושלים,ישראלבארץויוונותיוונית,ליברמן'ששלההנחהאתמקבליםאם,חריפותהבמלואמזדקרתאינהזומסקנה,כמובן . 5 הכירושלהלכהפיעלאף ) , vulgata - ה ( הרווחהעממיהנוסחעלדרשותיהםאתתיםילעוביססשחכמים,961'עמ,ג"תשכ . מדויקאיננוזהשנוסחבעובדה - var ( הדרשה עצמה ( המסומניםמתוך ( גם ) העוליםאלולביןבלבדבמובאותהמתועדיםחילופיםביןהבחנובמהדורתנוואף . 6 י' זקוביץ',על דרך טיפולם של חז"ל בחילופי נוסח במקרא', עמ' כט . ד' רוזנטל,66השוו גושן, פרקים לדוגמה, סעיף ) . herm בדונו בתשובת רב, ( להלן : רוזנטל ) 395 - 714חלק עברי, עמ',ירושלים תשמ"ג,ספר יצחק אריה זליגמן,וא' רופא ( עורכים ) המיוחסותהרשב"או"תו חכמים ( שכי "רק בתקופה מאוחרת יותר הבחינ, ) ,42 הערה 204האי ( ראו להלן ) העיר ( עמ' מבחיןהרשב"אלהטעות . עלולהזוקביעהאולםסתמא" . ציטוטלביןשעליוודרשהפסוקציטוטביןרל"ב ) סימן [ להרמב"ן ] , מאמרספר", ( "קריתהרשב"אדעתאתבסכמוהמאיריובלשוןדרשות,שארוביןדין"עיקרדרךבתלמודשבא"מהביןשם איזהממנולנוושיוצאדיןבדרךבתלמוד"שבאמהביןא' ) : טורנ"ח,עמ'תשט"ז,ירושליםהרשלר,מ'ורתמהדג,חלקשני עלסומכיםבזה ( שרקהלכהנובעתשמתוכנהדרשהביןמבחיןהרשב"אכלומר,מדרש" . דרך"שבאמהוביןהלכה"פסק מפורשיםוהדבריםמתוכנן . עולההנוסחחילוףאםאףת,אגדיודרשותעיקר ) ( וזהכוללדרשות,שארוביןנוה"מ ) נגדחז"ל וחסרמלא"כלע"ד ) : קט"זתרמב,ורשהו [ תקצ"ד ] ,כאלףשאלהד,הרדב"ז, ( שו"תהרדב"זבפיהרשב"אדעתבסיכום רת" . המסובעליעלנסמךדינאמינהנפיקלאואיהתלמוד . . . בעליעלנסמךקרנתקרנותבסכתבסוכותכגוןדינאביהדתלי הללוקושי . יוצריםהדרשהמתוכןהעוליםחילופיםדווקאיותר,קדומיםחכמיםבשבילגםספקובלאהרשב"א,בשביל בןבניהו – בניהובןיהוידעלחילוףביחסהאירבאתהשואליםדבריהשוווכטעויות . להסבירןנקלבמובאותרקהמתועדים מקרה,זהאיןודאילקרא" . ליהדרשיקאדהאהואמשובשדילןדגמראדספראלמימרמצינן"דלא ) : 72הערה ( להלןיהוידע חילופיםעניינן ) ,82הערהלהלן ( ראושלנוספריםעלחולקשהתלמודלגביהןקבעוהתוספותשבעליהדוגמאותששלוש . התוכןמןלכאורההעולים
|
|