|
עמוד:14
14 תוספות : מסד וטפחות בשער השני נוספו שלושה משוררים ששירתם היא דו-שורשית ונכתבה בגולה ובישראל, הם היו בעלי מעמד כמורים באוניברסיטאות ונודעת לכך השפעה ייחודית ומוכללת על תפיסתם הפואטית . העיון המשווה מציג את מוטיב הדעת בעין מיתולוגית אצל ישראל אפרת ואצל אהרן אמיר כנציג האסכולה "הכנענית", בסמיכות ליונתן רטוש . קינות השואה לפי טבען חוצות גדרות ויש לראות בהן השתקפות של גורל עם ישראל בכל המקומות שבהם קמו עליו להשמידו, והן כהמשך לשירי מספד בהתמודדות עם מה שלא ניתן לביטוי מלא, אבל כהכרח, כציווי לזכור ולא לשכוח . כנאמר וכמצווה ביחס לעמלק : "לא תשכח ! " ( דברים כה, יט ) . השער השלישי : שירת הדור שלאחר הקמת המדינה - זהו פירעון חוב למגמות שהתחדשו בתקופה זו . ההתמקדות היא בשירים שנבחרו בגלל צביונם הייחודי והייצוגי . קנה המידה הוא החידוש בכל שיר בנפרד, גם אצל משוררים ומשוררות במהלך כתיבתם . המגמות הן במעבר מִשֶּׂגֶב להיתול, מצורות סגורות לפתוחות ומן המופשט למוחש . תודתי העמוקה נתונה לידידי המשורר איתמר יעוז-קסט, שחלקים רבים מן הכרך ראו אור תחילה בפרסומי "עקד", ולידו רעייתו חנה יעוז ז"ל . ייבדלו לחיים הסופר והעורך אברם קנטור שליווה אותי לאורך כל הדרך, אחי-עזר ואחי-סמך בכל שלב ושלב . תודה מיוחדת לפרופסור עוזי שביט שעמד לימיני בכל שלבי ההוצאה לאור . בהערכה ובתמיכה תקציבית זכיתי מצד אוניברסיטת בר-אילן . יבואו הם ורבים רבים, עורכים, מגיהים, מפיקים, ביניהם בהצטיינות אלי אורן, שהקדישו מאמצים וטרחו בלי הרף בהשגת המטרות שהוצבו למפעל-חיים זה . יבואו כולם על התודה ועל הברכה . תם ולא נשלם . בתהליך הכנה נמצא כרך טז, האחרון — תוספות : מבואות והשלמות . הלל ברזל
|
|