|
עמוד:101
מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 101 כל תלמיד ותלמידה מיישמים למידה בין-תחומית : כל אחד מהתלמידים ומהתלמידות לומד מגוון תחומים, ולאחר מכן מיישמים למידה בין-תחומית, למשל בעבודה אישית . תלמידים מתחומי לימוד שונים משתפים פעולה : קבוצת תלמידים פועלת יחד, כך שכל תלמיד ותלמידה מביאים לקבוצה מיומנות תחומית, והם משתפים פעולה ליצירת אינטגרציה בין-תחומית ביניהם, למשל בפרויקט משותף בין מגמות . למידה בין-תחומית — בין אילו תחומי דעת ? האם למידה בין-תחומית מתאימה ליישום בין סוגים מסוימים של תחומי דעת, או שיש תחומי דעת המתאימים לכך יותר ? להלן תיאור של מודלים אחדים של חיבורים בין תחומים : למידה בין-תחומית המחברת בין תחומים קרובים : ככלל, קל יותר לקיים למידה בין-תחומית המחברת בין תחומים קרובים . למידה בין-תחומית המחברת בין תחומי המדעים, למשל, תצריך עבודה משותפת של מורים שלמדו במגמות קרובות יותר, ושמושגי היסוד שלהם משותפים . בקטגוריה זו נכללים לימודים במתכונת של Science, Technology, Engineering and Math — STEM , שבמסמכי מדיניות בארצות הברית מוגדרת כמטרה מרכזית של החינוך לכל תלמיד אמריקני בחמש השנים הבאות ( Charting a Course for Success : America's Strategy for Stem Education, 2018 ) . גם בלמידה בין-תחומית המשלבת תחומים עתירי שפה כמו היסטוריה, אזרחות וספרות, יש חיבור טבעי יחסית . בין-תחומיוּת בין תחומי לימוד שקיים בהם שיתוף פעולה בעולם התעסוקה : עשייה בין-תחומית בתעשייה יכולה לשמש מודל שניתן לחקות אותו בתוך העשייה הבית ספרית . לדוגמה, בין התחומים של עיצוב והנדסה קיימים שיתופי פעולה פוריים בחברות טכנולוגיות, שניתן ליישם בבית הספר בין תלמידים ותלמידות המתמחים בתחומים אלה . בין-תחומיוּת בין תחומים רחוקים לכאורה : אינטראקציות בין תחומים ״רחוקים״ עשויות להצריך מהלכי אינטגרציה מרחיקי לכת ולדרוש השקעה ויצירתיות גדולות יותר . כך לדוגמה ניתן לדמיין חיבורים יפים בין פיזיקה למוזיקה, בין ספורט למתמטיקה, בין ביולוגיה לאומנות ובין מדעי החברה לתיאטרון ; אך הפיכתם לתוכנית לימודים תדרוש מאמץ ומקוריות . אולם בחיבורים הללו טמונה גם הבטחה רבה, כפי שניתן להיווכח מתוספת האומנויות, Arts , לתוך הסכימה של STEM והפיכתה ל - STEAM . לדוגמה, בתוכנית הלימודים בקוריאה מעל רבע מבתי הספר מיישמים חינוך STEAM עם דגש על יצירתיות ועל רכיב רגשי בלמידה ( 2018 Hong, ) . גם חיבור של חינוך גופני עם מקצועות עיוניים מאפשר ליצור למידה דרך פעילות גופנית, ובכך להיעזר בסוגים נוספים של ערוצי למידה ברוח תאוריית האינטליגנציות המרובות של גרדנר וכן ברוח ה - Shapiro & Stolz, 2019 ( embodied cognition ) . באקדמיה מתקיימת פעילות בין-תחומית ענפה תחת חסותם של מרכזי מחקר חוצי תחומי דעת ( Jacobs, 2013 ) . בפרט, באקדמיה הישראלית ישנם מרכזי מחקר בין-תחומיים בנושאי איכות הסביבה, תחבורה חכמה, חקר הרציונליות, לימודי מגדר, לימודי סייבר, לימודי פרשנות, מדעי המוח ועוד, המבוססים על השתתפות של חוקרים מתחומי דעת שונים . מרכזים אלה יכולים לשמש מודלים לפרקטיקות ולנושאים בין-תחומיים סביב ״שאלות גדולות״ בבית הספר, וכמודל להרכבים תחומיים שונים .
|
|