|
עמוד:100
מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 100 כל פעם סביב נושא נבחר אחר . בבתי ספר אחרים קיימים פרויקטים שבהם תלמיד או תלמידה יחידים או קבוצת תלמידים ותלמידות מבצעים פרויקט בעל אופי בין-תחומי, בהנחיית מורים ומורות מכמה 12 פרויקטים אחרים מתמקדים בשילובים בין תלמידים ותלמידות ממגמות עיצוב והנדסה תחומים . 13 וביצוע פרויקטים משותפים לקראת סוף התיכון . נחוץ מחקר מסודר על מנת לאמוד את מידת ההצלחה של היוזמות הללו, אולם עצם קיומן מלמד על רצון ועל צורך שמגיעים ״מהשטח״ : מורים ומורות המעוניינים לשתף פעולה זה עם זה ומנהלים ומנהלות השואפים לחשוף את תלמידיהם לתכנים חדשים ולצורות למידה חדשות . 4 . 6 . סוגיות מרכזיות ביישום למידה בין-תחומית מגוון התצורות שבהן ניתן ליישם למידה בין-תחומית בבית הספר רחב עד מאוד . בסעיף זה נסקרות סוגיות מרכזיות שיש להכריע בהן בעיצוב תוכנית לימודים בין-תחומית, ומוצעות דוגמאות לתצורות למידה בין- תחומית שונות . כיצד לשלב למידה דיסציפלינרית ולמידה בין-תחומית ? ישנם מודלים אחדים לשילוב בין שני הרכיבים הללו . כל אחד מהמודלים יכול להתאים לתוכניות לימודים מסוימות, לבתי ספר שונים ולגילים שונים . למידה תחומית ואחריה למידה בין-תחומית : לדוגמה, למידה תחומית של תחומי דעת עד שנות התיכון האחרונות, ואז ביצוע פרויקט בין-תחומי לפי בחירת התלמידים ובעיצובם . למידה תחומית לצד למידה בין-תחומית : לדוגמה, קיום בו-זמני של שיעורים בתחום מסוים ושל שיעורים שיש בהם עיסוק בנושא רב-תחומי . למידה בין-תחומית ואחריה למידה תחומית : לדוגמה, הוראה של תחומים אחדים יחד במהלך חטיבת הביניים ( כמו מקצוע המדעים האינטגרטיבי שהוזכר קודם ) , ולאחר מכן חלוקה לתחומי דעת בתיכון ( לימוד נפרד של המקצועות פיזיקה, כימיה וביולוגיה ) . מי מקיים את האינטגרציה הבין-תחומית ? המודלים הבאים יכולים להתקיים בו-זמנית, ולכל אחד מהם יתרונות : המורים והמורות מעצבים תוכנית לימודים בין-תחומית : במודל זה המורים והמורות, בעלי ההתמחות התחומית, מעצבים יחד תוכנית לימודים ותוכנֵי לימודים בין-תחומיים עבור התלמידים, ויכולים גם ללמד יחדיו . 12 לדוגמה, בתי ספר של רשת אורט העולמית . 13 בין היתר דרך פרויקט ג׳אם טק של משרד החינוך .
|
|