פרק 3: פירוט מרכיבי תוכנית הלימודים בישראל במאה ה-21

עמוד:98

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 98 מתוכנית הלימודים השוטפת או במסגרת פרויקטים ותקופות למידה ייעודיות ; היא יכולה להתקיים בהוראה של מורים ומורות מתחומי דעת שונים או בלמידה פרטנית . למידה בין-תחומית מתקשרת לפרקטיקות נוספות כמו למידה מבוססת פרויקטים, למידה קבוצתית, למידה מותאמת אישית ועוד, אך היא נפרדת ונבדלת מהן . לדוגמה, בשאלה גדולה כמו איכות הסביבה, טבעי לקיים למידה בין-תחומית דרך עבודה על פרויקט, אך ניתן גם לקיים שיעור פרונטלי בנושא איכות הסביבה מזוויות תחומיוּת שונות . 2 . 6 . מדוע כדאי לשלב בבתי הספר למידה בין-תחומית ? ישנם מניעים רבים לאימוץ פרקטיקות של למידה בין-תחומית, וביניהם : 1 . שאלות גדולות חוצות תחומי דעת : הבעיות והסוגיות הגדולות בעולם — שינויי אקלים, הגירה, עוני, זכויות אדם, טרור, דמוקרטיה ומשילוּת וכיוצא באלה, לא יכולות לקבל מענה שלם מתחום אחד ומהמשך צבירה של ידע תחומי, אלא מהבנה טובה יותר של היחסים בין שדות ידע רלוונטיים לסוגיה ( Rychen, 2016 ) . ההמלצה הכלולה במסמך זה, לראות בדמוקרטיה תחום רוחב בלמידה בבית הספר, מתיישבת היטב עם עיסוק אינטגרטיבי בַּנושא במסגרת שיעורים משותפים — למשל בין היסטוריה ואזרחות — או כמנגנון קבלת החלטות בפעילויות בית ספריות — ליצירת הבנה עמוקה של הנושא המורכב . גם תיאור תחומי הלימוד החדשים העוסקים בחינוך למעורבות סביבתית-חברתית או לימודי STEM הם דוגמה טובה ללמידה בין-תחומית . 2 . עולם העבודה דורש גמישות ורוחב יריעה : השינויים בשוק העבודה העולמי מצריכים התמודדות עם בעיות חדשות, יישום חשיבה של מומחים בדרך גמישה ושיתוף פעולה יעיל בין אנשים בעלי השקפות שונות ורקע שונה . כל אלו מצריכים הכשרה שיש בה עיסוק גם בקשרים בין תחומי דעת ובתקשורת ביניהם ( 2016 Rychen, ) . 3 . חלוקה לתחומי דעת אינה מצב טבעי : לחלוקה לתחומי דעת יש ערך בארגון, בהתמקצעות ובהבניית מושגים ודרכי חשיבה במגוון תחומים . למערכות מושגים כאלה יש ערך, בין היתר, משום שבעזרתן יוכלו התלמידים והתלמידות להבין נושאים שיילמדו בעתיד . עם זאת, החלוקה לתחומי דעת גורמת לעיתים להפרדה לא טבעית או שרירותית בין תחומי ידע שונים, ולקושי בקרב התלמידים והתלמידות לקשר בין נושאים החוצים תחומי דעת ( כדוגמת הלמידה על אטומים בשיעורי פיזיקה וכימיה ) . יש להדגיש כי ילדות וילדים רבים אינם מגיעים לבית הספר עם עניין בתחום מסוים, אלא עם רצון להבין טוב יותר את העולם הסובב אותם ( 2016 Lenoir & Hasni, ) . אינטגרציה בין תחומי הדעת יוצרת את הגשרים הנחוצים כדי להפוך את הידע לרציף יותר ולרלוונטי יותר, ומשרתת את הלך הרוח הזה . 4 . קידום תהליכי למידה אינטגרטיביים וחשיבה ביקורתית : למידה בין-תחומית כוללת חשיפה לתפיסות ולגישות שונות ומעודדת ריבוי צורות מחשבה ועבודה . היא עשויה לקדם פתרונות חלופיים לבעיות, ואף לקדם למידה תחומית : מתוך הצצה לתחומי דעת אחרים, צומחות תובנות תחומיות חדשות . בלב הלמידה הבין-תחומית נמצא החיפוש אחר קשרים וזיקות בין תחומים שונים ויצירה של סינתזות בין נושאים ושיטות ( 2017 Boix Mansilla, ) . הפעילות הזאת מתיישבת היטב עם המלצות הוועדה לחתור להבניית ידע עמוק הכולל את היכולת ליצור קשרים בין גופי ידע שונים ולראות בלימוד החשיבה תחום רוחב בתוכנית הלימודים . 5 . קידום הידע דרך הבנת תחומי הדעת : חשיבה ועשייה בין-תחומיות יכולות לכלול עיסוק בארגון הידע

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר