פרק 6: שיקולים ואתגרים בפיתוח, הטמעה ושימוש מיטביים של חומרי לימוד דיגיטליים

עמוד:150

ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם : פ י ת ו ח , ה ט מ ע ה ו ש י מ ו ש 150 5 . 5 . שימוש בספרי לימוד דיגיטליים — סיכום והמלצות לאור המידע שנסקר לעיל נראה שהכדאיות הפדגוגית של ספרי לימוד דיגיטליים ברמה הבסיסית היא נמוכה ושיכולים להיות להם גם חסרונות מבחינת פיתוח יכולת הקריאה, ההבנה והזיכרון . הכדאיות הפדגוגית של ספרי לימוד דיגיטליים מתקדמים יכולה להיות בינונית ואף גבוהה, בהתאם לאפשרויות הלמידה שכוללים ספרים אלו, אולם גם להם אותם חסרונות מבחינת ההשפעה על תהליכי קריאה והבנה . באשר למוכנות לקליטת חומרי לימוד אלו, נראה שיש מוכנות בינונית לשימוש בספרי לימוד ברמה בסיסית, מכיוון שאין מחשב לכל תלמיד, ואילו המוכנות לשימוש בספרי לימוד מתקדמים עשויה להיות בינונית - נמוכה . לפיכך אנו ממליצים :  להמשיך לעודד קריאה של ספרים וטקסטים מודפסים, במיוחד בבית הספר היסודי, אולם גם בחטיבת הביניים ובתיכון . ממצאי המחקרים הקיימים מצביעים על כך שקריאה דיגיטלית אינה שקולה לקריאה מנייר ושלקריאה מנייר יש יתרונות, במיוחד עבור טקסטים עיוניים וטקסטים ארוכים . לכן רצוי להמשיך ולעודד תלמידים ותלמידות לקרוא מהנייר כדי להימנע מפגיעה בהתפתחות יכולת הקריאה וההבנה .  להשתמש בספרי לימוד דיגיטליים כאשר אלו מציעים יתרונות פדגוגיים משמעותיים, כגון שילוב הדמיות, פעילויות למידה אינטראקטיביות וכלי חקר . האפשרות לחפש בטקסט, לשתף אותו, לקשר אליו ולהעיר על גביו יכולה לתרום ללומדים וללומדות מיומנים, אולם כדי לנצל אפשרויות אלו המורים והמורות צריכים להקדיש זמן ותשומת לב לפיתוח מיומנויות אלו בקרב הלומדים והלומדות .  להגדיר סטנדרטים ועקרונות עיצוב פדגוגיים שיעודדו עיצוב מיטבי של ספרים דיגיטליים, שכן היתרונות של ספרי לימוד דיגיטליים תלויים בתצורה ובעיצוב שלהם .  כדאי להשתמש בספרי לימוד דיגיטליים כדי לתת מענה ללומדים ולומדות המתקשים בקריאה או ללומדים ולומדות עם צרכים מיוחדים, בעזרת אפשרויות עיצוב טקסט וקריינות .  במקביל, מומלץ להקדיש זמן ומאמצים לפיתוח אסטרטגיות קריאה דיגיטלית שיעזרו לכל התלמידים להפיק קריאה מעמיקה וביקורתית מטקסטים דיגיטליים בסוגות שונות . לשם כך מומלץ לאפשר לתלמידים להיחשף לא רק לפרקים מספרים, אלא גם לטקסטים דיגיטליים מגוונים המשקפים את הסוגות הנפוצות במרחב המקוון .  בעולם ניכרת מגמה של מעבר מספרי לימוד ליחידות מודולריות, המזמנות למורים ולמורות חופש בחירה רב יותר ויכולת רבה יותר לעצב מסלולי למידה . לכן כדאי לבחון מדי שנתיים - שלוש את ההצדקה להמשך עידודם של ספרי לימוד דיגיטליים שאינם מודולריים . זאת לנוכח היתרונות של מאגרים לחומרי לימוד מודולריים המספקים מענה גמיש יותר לצרכים לימודיים מקומיים .  אין די מחקרים שיטתיים הבוחנים את התועלת שבלמידה מספרי לימוד דיגיטליים בשכבות הגיל השונות של בית הספר . לכן יש צורך במחקרים השוואתיים לבחינת ההשפעות של ספרי לימוד דיגיטליים, בתצורותיהם השונות, על הלמידה, לעומת מקבילות מודפסות . לסיכום, מקרה בוחן זה נועד להדגים את יישום עקרונות הניתוח המוצעים בהקשר של סוג אחד של חומרי לימוד . יש כמובן סוגים נוספים של חומרים לימוד דיגיטליים, כגון הדמיות ומשחקים לימודיים, שיש לנתח באופן דומה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר