פרק 3: פירוט מרכיבי תוכנית הלימודים בישראל במאה ה-21

עמוד:96

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 96 4 . 4 . אוריינות דיגיטלית — סיכום והמלצות  הוועדה ממליצה כי בתוכנית הלימודים הישראלית תילמד האוריינות הדיגיטלית כתחום רוחב . כלומר, פיתוח הכישורים הדרושים לשימוש מושכל, אחראי ומיטיב בטכנולוגיות דיגטליות ייעשה בכל אחד מתחומי התשתית .  הוועדה ממליצה כי הגופים במשרד החינוך העובדים זה מכבר על פיתוח האוריינות הדיגיטלית במערכת ייערכו להטמיע אותה כתחום רוחב באופן שיטתי בכל מקצועות הלימוד, בדומה להטמעת תחומי הרוחב האחרים . 5 . תחומי תשתית לימודי התשתית יכללו לימודי חובה שתוכניות הלימוד שלהם ייכתבו על ידי המזכירות הפדגוגית, ושכל התלמידים בישראל אמורים להיחשף אליהם . תחומי הלימוד שיצוינו לעיל הם תחומי הלימוד שנתפסים כיום בידי המזכירות הפדגוגית כתחומי תשתית . הוועדה לא בחנה או השוותה בין תחומים אלו לתחומי לימוד אפשריים אחרים כיוון שסקירה כזו דורשת משאבים מעבר לאלו שעמדו לרשותה . עם זאת כל אחד מתחומי הלימוד הללו מתכתב עם היבטים חשובים של מטרות ההוראה במאה ה - 21 ונלמד באופן נפוץ במדינות רבות בעולם, ולכן ההמלצה היא להמשיך ללמדם . לימודי התשתית יכללו את התחומים הבאים :  שפת אם  מתמטיקה  מדעי הרוח  מדעים וטכנולוגיה  אזרחות  מדעי החברה  אנגלית  תרבות ומורשת ( יהדות, אסלאם, נצרות ודת דרוזית )  אומנויות  חינוך גופני ובריאות יחד עם זאת , כפי שניכר מסעיף המטרות, עולה כיום הצורך להיענות למטרות חדשות הדורשות העמקה של למידת ידע ולמידת מיומנויות בתחומים הקיימים לצד למידה של תחומים חדשים ( ראו בהמשך ) . חשוב להדגיש כי הוועדה תומכת בקריאה של ארגון ה - OECD להימנע מתוכניות לימודים עמוסות מכיוון שאלו מובילות בהכרח ללמידה שטחית . לנוכח הדרישות הללו ולנוכח התפיסות שתוארו בעמודים הקודמים, יש לבצע תהליך עומק של ארגון מחדש של תוכניות הלימודים בתחומים האלו, ובכלל זה להתאים את היקף תוכניות הלימודים, נושאי הלימוד ואופי הלימוד לזמן ההוראה . התהליך הנדרש מחייב חשיבה מעמיקה על מטרות ההוראה של כל מקצוע, החלטה על הנושאים שיילמדו ואלו שלא יילמדו וכן הצעה לשינויים מהותיים בארגון תוכניות הלימודים ובדרכי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר