פרק 3: פירוט מרכיבי תוכנית הלימודים בישראל במאה ה-21

עמוד:95

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 95 3 . 4 . אוריינות דיגיטלית כיכולת רוחב ומקומה בתוכנית הלימודים מסקירת היחס של מדינות בעולם לנושא האוריינות הדיגיטלית עולות גישות שונות לשילוב אוריינות זו בתוכנית הלימודים . חלק מהמדינות ( למשל, ניו זילנד ובריטניה ) רואות באוריינות הדיגיטלית תחום בפני עצמו, ואילו אחרות ( למשל, אוסטרליה וקולומביה הבריטית ) רואות בה תחום רוחב המשולב בתוך מקצועות 10 המלצתה של ועדת המומחים היא כי בתוכנית הלימודים הישראלית תהיה האוריינות הדיגיטלית הלימוד . תחום רוחב כזה . כלומר פיתוח הכישורים הדרושים לשימוש מושכל, אחראי ומיטיב בטכנולוגיות דיגיטליות ייעשה בכל אחד מתחומי התשתית . הסיבות להמלצה זו הן אלה :  אוריינות דיגיטלית, בדומה לאוריינות שפה וכישורי חשיבה, נחוצה ותורמת כיום ללמידה בכל תחומי הדעת .  אפשר לפתח כישורי אוריינות דיגיטלית במגוון תחומי הדעת הנלמדים בבית הספר, ולהיתרם מהגיוון בתחומי הדעת .  טיפוח כישורי אוריינות דיגיטלית דורש משימות שהתכנים בהן אותנטיים, עשירים ומשמעותיים . קשה, למשל, ללמוד להעריך מקורות מידע בלי להבין את התוכן שלהם . יש לטפח בד בבד הן את הידע, הן את כישורי החשיבה הביקורתית והיצירתית השלובים באוריינות הדיגיטלית כשתי מטרות המשלימות זו את זו .  למידה של תחום האוריינות הדיגיטלית ממגוון הקשרים יכולה להעמיק את ההבנה של אוריינות זו ולייצר ידע ניתן להעברה על אודותיה ברמה גבוהה יותר . הוועדה ממליצה שוועדות המקצוע יבחנו כיצד אפשר וראוי לשלב אוריינות דיגיטלית בכל תחום דעת ( ראו פירוט להלן בחלק העוסק בקריטריונים לבנייה של תוכניות לימודים בתחומי הדעת השונים, בסעיף שלוש של הפרק הבא ) . מובן ששילוב האוריינות הדיגיטלית בתחומי התשתית אינו צריך להיות אחיד באופיו, ויש להתאימו למאפיינים הייחודיים של כל תחום דעת . למשל, הערכת מקורות מידע מקוונים יכולה להשתלב בהוראת היסטוריה, תנ"ך או ביולוגיה, אולם הקריטריונים להערכה של מקורות מידע בתחומים אלו יהיו שונים . זאת ועוד, ייתכן שהיבטים שונים של אוריינות דיגיטלית יודגשו בתחומים מסוימים יותר מאשר בתחומים אחרים . למשל, אזרחות ואתיקה דיגיטליות יכולות לבוא לידי ביטוי בלימודי מולדת, חברה ואזרחות בבית הספר היסודי ובלימודי אזרחות בחטיבה העליונה . אולם אזרחות ואתיקה דיגיטליות יכולות למצוא את ביטוין גם בתחומי דעת נוספים . למשל, בשיעורי חינוך לשוני אפשר ללמוד כיצד לכתוב עצומה מקוונת ולהתבטא באופן הולם ומכבד ברשת, ובשיעורי המדעים אפשר לחנך למעורבות אזרחית מקוונת בנושאים סביבתיים . חשוב לציין שאלו רק דוגמאות, והמפתחים והמפתחות של תוכניות הלימוד בכל תחום דעת צריכים לתת את הדעת על האופנים שבהם משתלבת האוריינות הדיגיטלית בתחומם . 10 מידע מפורט על הכללת תחום האוריינות הדיגיטלית בתוכניות הלימודים במדיניות שונות אפשר למצוא בסקירות הספרות שהזמינה ועדת המומחים : כפיר - מיטל, 2019 ; הדר וצבירן, 2018 .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר