|
עמוד:147
ח ו מ ר י ל י מ ו ד ד י ג י ט ל י י ם : פ י ת ו ח , ה ט מ ע ה ו ש י מ ו ש 147 של היכולות הלשוניות שתוארו בפרק שלוש של מסמך זה . התנסויות למידה התומכות בהשגה של יעדים אלו הם קריאה שיטתית של טקסטים המותאמים לנושא ולגיל הלומדים והלומדות, העמקה בטקסטים דרך מטלות הדורשות הבנה, פרשנות, הערכה ומיזוג של מידע, ושיח על משמעויותיהם של הטקסטים . היעד השני הוא פיתוח מיומנויות בתחום הדעת . מטרה נוספת של ספרי לימוד היא פיתוח מיומנויות ממוקדות לתחום הדעת הנלמד, כגון ניתוח ופתרון בעיות . ספרי לימוד יכולים לכלול מטלות ודוגמאות המכוונות למיומנויות בניית ידע ספציפיות לתחום הדעת, כגון פרשנות והשוואה של טקסטים, ניתוח תופעות גאוגרפיות בעזרת מגוון ייצוגים כגון תיאורים, תרשימים ומפות או פתרון בעיות מתמטיות . 3 . 5 . מהי הכדאיות הפדגוגית של חומרי הלימוד הדיגיטליים להשגת יעדים אלו ? מבדיקה שערכנו עולה שכמעט אין מחקרים השוואתיים שבחנו את ההשפעה של למידה מספרי לימוד דיגיטליים בחינוך היסודי והעל-יסודי . לא עלה בידינו לאתר סקירות שיטתיות או מטא-אנליזות בנושא זה . מכאן שאין בסיס ראיות מוצק שאפשר להסיק ממנו מסקנות לגבי כדאיות של שילוב ספרי לימוד דיגיטליים בחינוך היסודי והעל-יסודי . יש גופי מחקר על ספרי קריאה ( סיפורת ) דיגיטליים בחינוך הקדם-יסודי והיסודי ( 2014 Miller & Warschaw, ) , על ספרי לימוד דיגיטליים בהשכלה הגבוהה ( 2015 , . Gu et al ) ועל קריאה ממסכים באופן כללי ( 2018 , . Delgado et al ) , אך נראה שההשלכות של שילוב ספרי לימוד דיגיטליים בגילֵי גן עד י"ב טרם נבדקו לעומק . נתון זה כשלעצמו מעלה סימן שאלה לגבי ההצדקה של שילוב רחב היקף של ספרי לימודים דיגיטליים במערכת החינוך . בסעיפים הבאים יתוארו הממצאים העיקריים על תרומתם של ספרי לימוד דיגיטליים, כפי שהם עולים מגופי המחקר שצוינו לעיל וממחקרים נוספים . היעד הראשון של השימוש בחומרי לימוד בכלל ובספרים דיגיטליים בפרט הוא הקניית ידע והבנה לצד פיתוח יכולת הקריאה . לספרים הדיגיטליים יתרונות רבים בתחום זה : לספרי לימוד דיגיטליים יש פוטנציאל לתרום להבנה על ידי שילוב של מולטימדיה ופעילויות אינטראקטיביות בתהליך הלמידה . המחקר על למידה באמצעות אמצעי מדיה מרובים מצביע על כך שבתנאים מסוימים, אמצעי תקשורת דינמיים ואינטראקטיביים שעוצבו כהלכה יכולים לתרום לרכישת ידע ולהעברתו ( 2014 Mayer, ) . ספרי לימוד דיגיטליים מאפשרים ללומדים וללומדות לחפש מידע בתוך הטקסט ולהוסיף לו שכבות מידע . ספרי לימוד דיגיטליים יכולים לספק חוויית למידה משופרת גם ללומדים וללומדות עם לקויות למידה או עם צרכים מיוחדים . וויילי ועמיתים ( 2018 , . Wylie et al ) מציינים שהאפשרות לרווח טקסט ולהגדיל את הגופן יכולה לעזור ללומדים וללומדות עם לקויות ראייה ; האפשרות לראות את הטקסט דרך חלון מוגבל ( למשל, מסך של טלפון נייד ) יכולה להועיל ללומדים וללומדות עם הפרעות קשב ; והאפשרות לחפש ולנווט בנתיבים לא לינאריים ( דרך קישורים ) היא יתרון עבור לומדים ולומדות בעלי מסוגלות לימודית גבוהה . באחד המחקרים הבודדים שהשוו בין ספרי לימוד רגילים לספרי לימוד דיגיטליים, רוקינסון-סזפקי ועמיתים ( 2013 , . Rockinson - Szapkiw et al ) מצאו שכאשר יש לסטודנטים אפשרות בחירה בין ספרים מודפסים ודיגיטליים, אין הבדל משמעותי בהישגים בין שתי הקבוצות . יש לציין כי המחקר שלהם מתייחס לתלמידים במוסד פרטי להשכלה גבוהה ; ייתכן שאלו שבחרו בספרים הדיגיטליים כבר רכשו את מיומנויות הלמידה הדרושות ללימוד באמצעותם . נוסף על כך, קשה להשליך מסטודנטים בהשכלה גבוהה לתלמידי יסודי או תיכון .
|
|