|
עמוד:94
מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 94 כשלעצמה ( ולא רק משום שהיא תורמת לרווחתם האישית של מי שפוגשים התלמידים והתלמידות במדיה הדיגיטלית ) , אלא בהיותה בסיס לשיח החברתי שאמור וצריך להתקיים בכל חברה דמוקרטית . כישורי רווחה וביטחון בסביבה דיגיטלית : מכלול כישורים נוסף, שחשיבותו גוברת ככל שעוד ועוד פעולות יום-יומיות נעשות בצורה דיגיטלית, הוא היכולת להשתמש בכלים דיגיטליים באופן שמקדם ביטחון אישי וחברתי . היבט אחד של כישורים כרוך בשמירה על פרטיות במרחב הדיגיטלי ובאבטחה של כלים דיגיטליים ומידע דיגיטלי, ובכלל זה הגנה מפני התקפות במרשתת ואבטחת הנתונים האישיים והמשותפים ( 2013 2012, Ferrari, ) . היבט משמעותי לא פחות קשור ברווחה האישית ( well - being ) של המשתמשים במדיה הדיגיטלית . בתחום זה נכללות שמירה על הבריאות ועל הרווחה הפסיכולוגית, היכולת לייצר ולתחזק קשרים חברתיים משמעותיים, מניעה של בריונות ברשת והתמודדות עימה, היכולת לזהות התחזות בחדרי צ'אטים ועוד ( 2012 Eshet, ) . היכולות הללו נעשות חשובות ככל שהשימוש בכלים דיגיטליים מלווה עוד ועוד תחומי חיים . כישורי פתרון בעיות וקבלת החלטות בסביבה דיגיטלית : מכלול כישורים זה כולל את היכולת לזהות ולפתור בעיות טכניות ועקרוניות . הוא כולל גם מגוון יכולות הקשורות לקבלת החלטות בצורה מושכלת בעת שימוש בכלים דיגיטליים, ובהן היכולת לזהות צרכים, משאבים העומדים לרשותנו כדי לענות על צרכים אלו ויכולות טכנולוגיות הדרושות לניצול המשאבים . זאת ועוד, חשוב לדעת מהם גבולות המומחיות הדיגיטלית שלנו והיכן אפשר למצוא עזרה בפתרון בעיות, ונדרשות יצירתיוּת ומוכנוּת לנסות פתרונות חדשים ולהעריך אותם ( 2013 2012, NAEP, 2018 ; Ferrari, ) . היכולת לקבל החלטות מתקשרת לסוגים שונים של מיומנויות חשיבה החיוניות במאה ה - 21 ומתוארות בסעיף הראשון של פרק זה . כך, למשל, עשויה להידרש חשיבה יצירתית כדי לזהות את האפשרויות העומדות לרשות התלמיד או התלמידה, וחשיבה ביקורתית כדי לפסול אפשרויות לא ישימות . פיתוח של מיומנויות החשיבה הללו בסביבה דיגיטלית ושימוש בהן הם אתגר בפני עצמו, ויש לתת עליו את הדעת בנפרד מפיתוח יכולות אלה באופן כללי . חלק מהמסגרות התאורטיות ומתוכניות הלימודים כוללות גם היכרות בסיסית עם מערכות טכנולוגיות דיגיטליות, שהן רכיב בתחום האוריינות הדיגיטלית . מקבץ כישורים זה כולל את השימוש והתפעול של המחשב ושל כלי התקשורת, הבנת מושגים בסיסיים בתחום התקשוב ( מה ההבדל בין תוכנה לחומרה ? מהם העקרונות הבסיסיים של תכנות ? ועוד ) , יכולת תכנות בסיסית בשפת תכנות פשוטה והיכרות עם מערכות הפעלה שונות . לתפיסת הוועדה, מקבץ כישורים זה אמור להירכש תוך כדי לימוד המיומנויות שצוינו לעיל בתוך תחומי הדעת השונים : במסגרת כישורי יצירת תכנים יש ללמוד כלים כגון מעבדי תמלילים, כלים ליצירת מצגות וכיוצא באלה ; במסגרת כישורי תקשורת ושיתוף פעולה בסביבה דיגיטלית אפשר לכלול היכרות עם כלים לעריכה מקוונת שיתופית, כלי ויקי, פורומים מקוונים ועוד ; במסגרת אוריינות מידע אפשר להתוודע לכלי חיפוש, למאגרי מידע, לשימוש באקסל ועוד . יש להדגיש שאלו דוגמאות בלבד, בין היתר משום שהכלים הללו ודומיהם מתחדשים ומשתנים ללא הרף . ועדות המקצוע ואנשי ההוראה בשטח הם שצריכים לחשוב כיצד להתאים את מקבץ הכישורים הזה לתחומי הדעת השונים .
|
|